Søg

Tysk lærer ser på hvordan vi reducerer frafald

Janine Lemaire, engelsklærer fra Richard-Riemerschmid-Berufskolleg i Köln, var i sidste uge fire dage på TECHCOLLEGE for at følge undervisningen og få indsigt i, hvad vi gør for at reducere frafaldet og få flest mulige elever til at bestå en uddannelse på normeret tid.

Europæisk projekt om at fastholde elever

Besøget er et element i et Erasmuns+ projekt Completing Secondary Education (how to reduce dropouts) on time, som TECHCOLLEGE deltager i sammen med skoler i Trondheim (Norge), Helsinki (Finland), Akureyri (Island), Groningen (Holland) og Köln (Tyskland). Samtidig med Janine Lemaires besøg i Aalborg, havde vi to lærere i Köln.

CSE-projektets formål er, at skolerne lærer af hinandens måde at håndtere frafald – og at vi udvikler nye løsninger til at fastholde elever. TECHCOLLEGE er i dette projekt fortaler for at kvalitet i undervisningen er en afgørende faktor for at fastholde eleverne. Altså et godt læringsmiljø, inspirerende lærere og undervisning – og et godt socialt liv på skolen. Det er den primære vinkel på det arbejde, TECHCOLLEGE i dag gør for, at de elever, der vil, kan gennemføre deres uddannelse.

Forskelle i undervisningen mellem tysk og dansk skole

Ud over vores arbejde med at fastholde elever har Janine Lemaire set store forskelle fra sin tyske hverdag. F.eks. hele princippet om at vores elever på GF1 ikke har valgt endelig uddannelse, når de starter, men får en bred introduktion til et fagligt område, inden de vælger. Hun har også bidt mærke i, at eleverne i Aalborg arbejder sammen om projekter i længere perioder. Der er også gruppearbejde i Köln, men ikke i så lange forløb, som vi bruger på TECHCOLLEGE, og hun har bemærket, at de længerevarende gruppearbejder lærer eleverne at være afhængige af hinanden og samarbejde på samme måde som på en arbejdsplads.

TECHCOLLEGE deltager i et europæisk projekt for at udveksle erfaringer og best practices om at reducere frafald af elever

A great success

Janine Lemaire har været på TECHCOLLEGE i fire dage, og er nu vendt hjem til Köln fuld af input, som hun er klar til at afrapportere, så de kan blive dygtigere i Köln: ”It has been a great success”, siger hun afsluttende.

Arbejdet i CSE-projektet skal blandt andet munde ud i en fælles samling af ideer, værktøjer og best practices til at få flere elever til at gennemføre deres uddannelse på normeret tid.