Søg

Hyttetur på GF1

Når det relationelle flettes ind i det faglige skabes der merværdi.

GF1 intro TECHCOLLEGE

Fællesskab og relationer var både omdrejningspunkt og mål og for den hyttetur, som Mad og Oplevelsers engagerede lærere i sidste uge arrangerede for de nye elever på fagretningen.  

I ugerne op til hytteturen havde lærerne tilrettelagt praksisnære og praktiske læringsaktiviteter med fokus på elevinddragelse og faglige del-elementer som samarbejde, arbejdsplanlægning og faglig kommunikation. På denne måde blev forberedelsen af hytteturen en integreret del af undervisningen og en fælles opgave for elever og lærere.

De sociale aktiviteter på hytteturen var planlagt og ledet af eleverne –  aktiviteter som havde til formål at styrke samarbejde og fællesskab. Et tydeligt bevis på at eleverne på Mad og Oplevelser er kreative, var nyfortolkningen af det traditionsrige rundboldspil – eleverne havde arrangeret Roulade Rundbold og hindbærrouladerne havde de naturligvis selv bagt i køkkenet hjemme på skolen. 

Eleverne viste stort engagement, ansvarlighed og initiativ – og gav udtryk for, at hytteturen var en rigtig fed måde at lære på - og lære hinanden bedre at kende på. At et inkluderende læringsmiljø – og fælleskab er attraktivt for eleverne, blev blandt andet anskueliggjort ved, at en elev fortalte, at han havde prioriteret hytteturen frem for sine forældres sølvbryllup (selvfølgelig i enighed med forældrene).

Food intro TECHCOLLEGE 2017

Fagretningen Mad og Oplevelser er med i projekt ’Erhvervspædagogisk Lærings- og Ungemiljø’ (i daglig tale L&U), et projekt som er støttet af Regionens Uddannelsesspulje og som har til formål, at tiltrække og fastholde eleverne i erhvervsuddannelserne. Projektets mål er at få viden om, hvad der konstituerer et godt lærings – og ungemiljø på TECHCOLLEGE.

I L&U projektet arbejdes der eksplorativt og eksperimenterende og hytteturen er et af flere eksperimenter, som i dette halvår foregår på fagretningerne Mad og Oplevelser og El, byggeri og energi. Lærerne designer eksperimenterne på baggrund af data og fund, som blev indsamlet på sidste års GF1 på de to deltagende fagretninger.