For at imødekomme de voksende krav til bæredygtighed og integration af FNs verdensmål i uddannelsessystemet både for undervisere og elever er formålet, at:
- Udvikle didaktikken for inddragelse af verdensmålene i undervisningen
- Udvikle nye faglige perspektiver i relation til målene i og på tværs af fag og uddannelser
- Samt sikre en fælles forståelse og et fælles verdensmålssprog blandt såvel undervisere som elever.
Projektet er på tværs af Aalborg Handelsskole (projektholder), TECHCOLLEGE, Himmerlands Erhvervs- og Gymnasieuddannelser, Frederikshavn Handelsskole og EUC Nord.
Projektet er finansieret af Region Nordjylland.
Tømrer, elektriker og murer, EUX-tømrer og HTX med fagene: idéhistorie, samfundsfag og engelsk.
Projektets samlede budget: 2.890.444 kr.
Projektperiode: 1/8-2021 til 1/3-2024
Projektet består af to iterationer, der hver indeholder: 1) kompetenceudvikling for medarbejdere (60 i alt), 2) Undervisningsaktiviteter og 3) eleverne udvikler konkrete, praktiske produkter og/eller præsentationer.
Mål:
- 35 ud af 60 undervisere angiver, at de har opnået øget viden om og kompetencer ift. at inddrage Verdensmål i undervisningen ved at deltage i projektet.
- 46 ud af 60 undervisere ønsker fremadrettet at fastholde eller øge inddragelsen af verdensmålene i undervisningen.
- 490 ud af 730 deltagende elever tilkendegiver, at de har opnået en øget viden om verdensmålene via undervisningen.
- 386 ud af de 730 af de deltagende elever tilkendegiver, at de har opnået praksisrettede handlingskompetencer om Verdensmålene ved udarbejdelse af produkt/præsentation.
- Det fælles sprog vil være en effekt af projektet, men det vil ikke umiddelbart være en målbar effekt.
Kontakt
Mette Skov Pedersen
Projektleder