Udvikl selv din næste IT-medarbejder

 

It-branchen er i konstant udvikling, og det kan derfor være svært for en virksomhed at holde sig opdateret på den nyeste viden om dataprocesser og -teknologier. Her kan en elev fra TECHCOLLEGE bidrage med ny teoretisk viden og give frisk inspiration til anderledes måder at løse arbejdsopgaverne på i hverdagen.

Ved at ansætte en elev får virksomheden også selv mulighed for at forme en ideel medarbejder, der på sigt kommer til at mestre lige præcis de arbejdsopgaver, som virksomheden har brug for. Har virksomheden for eksempel mange Microsoft-baserede løsninger, kan eleven med den rette oplæring blive ekspert i at installere, vedligeholde og supportere programmer til styresystemet – eller måske kan eleven hjælpe med programmering af hjemmesider, hvis virksomheden har mere behov for det.

Udover at få en nyttig ressource til virksomheden, bidrager man som virksomhed desuden til it-branchen ved at ansætte en elev. På den måde tager man nemlig ansvar for fremtidens arbejdskraft og sikrer, at det på sigt også er muligt at ansætte kvalificerede medarbejdere med både teoretisk viden og praktisk erfaring inden for it.

Herunder kan du læse, hvad virksomheder, der allerede har erfaringer med dataelever, får ud af det.
Du kan også se en oversigt over de dataelever, der er klar til at blive din næste medarbejder.
Nederst på siden kan du finde en oversigt over, hvad vores forskellige datauddannelser tilbyder.

Hvad siger virksomhederne?

Læs mere om, hvad virksomheder, der allerede har erfaringer med dataelever, får ud af det

NETIC: Elever er i høj grad et rekrutteringsværktøj

Netic leverer it-drift til både private virksomheder og offentlige institutioner fra sit hovedsæde i Aalborg og afdelinger i Aarhus og København.

Lasse Christmann, driftchef hos NETIC:

Arbejdet med elever var et udviklingspunkt, der stod mig nært, da jeg startede i virksomheden. Jeg har tidligere arbejdet med elever i andre virksomheder, så det var naturligt for mig at pege på det område som vigtigt.
Elever er i høj grad et rekrutteringsværktøj for os. I virksomhedens første år er rekruttering især sket gennem netværk, men det er et marked, der jo bliver udtømt på et tidspunkt. Samtidigt er det en metode, der måske nok sikrer kvalificeret arbejdskraft, men som samtidigt medfører en høj gennemsnitsalder og en form for boble, hvor de fleste i virksomheden er samme sted i livet.

Der har elever været med til at sikre, at vi har en væsentlig større vifte af forskellige slags medarbejdere. At få elever ind har været med til at skabe en anden dynamik, selvom vi har en god blanding af både helt unge og voksne elever. Bare det, at de kommer ind uden en masse både gode og dårlige vaner fra andre virksomheder betyder, at der kommer helt friske øjne ind og måske også kan stille nogle af de spørgsmål, vi selv glemmer at stille i hverdagen.

Det er vigtigt for os, at vores elever arbejder med de samme opgaver, som vores seniorer gør. Vi arbejder i høj grad med kritiske data og systemer, og vi har ikke noget lille hjørne, vi kan gemme elever væk i. Derfor arbejder vi målrettet mod, at eleverne hurtigt bliver onboardet og bliver en del af det daglige arbejde. Det har været en proces, der har krævet en god mængde ressourcer at udvikle, men vi er et rigtigt godt sted nu, hvor nuværende elever får en del af ansvaret for at onboarde nye elever. De ved, hvilke spørgsmål og usikkerheder, der er, hvilke faldgruber, der kan være og lignende.

Det er virkelig til gavn for både de nye og nuværende elever, og vi tager – som det ser ud lige nu – fire elever ind om året nu. Når alt kommer til alt, så er vores arbejde et håndværk, ganske ligesom det er det for tømrere, murere eller mekanikere. Så det giver rigtigt god mening at tage elever fra en erhvervsuddannelse, hvor de sidder med praktiske, rigtige opgaver, og jeg tror på, at der er bedre fremtidsudsigter i vores branche i at have en erhvervsuddannelse end en eller anden pseudo-teknisk uddannelse fra universitet.

Med mange elever i virksomheden opstår der selvfølgelig nogle praktiske spørgsmål. For eksempel hvis skoleforløbene ligger samtidigt for mange af dem, kan vi jo stå med et stort mandefald. Men der har TECHCOLLEGE været rigtigt lydhøre i forhold til de udfordringer, vi som virksomhed kan stå over for i forhold til at have elever, og der har fra dag ét været en rigtig god kommunikation og et super samarbejde med praktikpladskonsulenten.

Sanistål: Elever giver en anden dynamik

Sanistål er en af Danmarks største grossister inden for industri og byggeri og har i alt over 1400 ansatte i Danmark og udlandet. It-afdelingen beskæftiger i alt 33 ansatte.

Søren Hansen, it-chef:

Det er nu otte år siden, den første elev startede i vores it-afdeling, og det var især grænseoverskridende at sige ja til en aftale på 5 år, ikke mindst fordi vi jo ikke havde nogen erfaring i at have elever i it-afdelingen. Men jeg synes, at det har været en kæmpe succes lige siden.

På it-supporter-delen er det en no-brainer at tage elever ind. Eleverne kan på et grundniveau det, de skal kunne, så de kan nærmest indgå i det daglige arbejde fra dag 1. Selvfølgelig skal de lære vores specifikke procedurer at kende, men de har en grundidé om, hvad det drejer sig om, og så bliver der stille og roligt bygget på det. For især datateknikerne er det sådan, at de sidder med produktionskritiske funktioner, og det stiller nogle krav til både os og eleven. Det handler om at være bevist om sit ansvar, for eleven skal vide, hvor vigtigt det er, at tingene fungerer, men det må ikke resultere i et unødigt pres, som eleven ikke kan håndtere eller bukker under for, hvis der sker en kritisk fejl. Det betyder også, at vi kigger meget efter ting som modenhed og engagement, når vi skal have nye elever. Det tekniske tror vi på, at de kan eller i hvert fald nok skal lære, men ofte er vores elever gerne lige omkring de 20 år, når de starter her. Det betyder meget, at de har lidt kendskab til, hvordan det er at være på en arbejdsplads, men også den helt naturlige modenhed, der kommer af at have været ude og lave noget andet end bare at gå i skole.

Lene Flensborg, HR-konsulent:

Sanistål har et generelt princip om, at minimum 2 procent af vores medarbejdere er ansat i et elevforløb. Det har traditionelt set været i for eksempel salgsafdelingen. At have elever er med til at påvirke dynamikken i afdelingen, både socialt og professionelt. Helt generelt skal ungdommen i dag ledes anderledes end for år tilbage. I dag er der en mere pædagogisk og samskabende tilgang, hvor det tidligere var mere kontant top-ledelse, og det tvinger også os som virksomhed til at følge med og tilpasse os.

Samtidigt er eleverne oftest yngre end de øvrige ansatte, og det kan mærkes. De kommer måske med mere energi og nysgerrighed, som uden tvivl smitter af på de andre. Og det tvinger i nogle sammenhænge også vores medarbejdere til at gennemtænke vores processer og arbejde på en anden måde, for det er noget andet at forklare, hvordan og hvorfor man gør noget i forhold til bare at gøre det.

Det at have elever er også en vigtig rekrutteringskanal. Af det seneste kuld elever blev 85 procent ansat efterfølgende, og det er ’nye’ medarbejdere, som vi ikke skal have igennem en lang onboarding-proces, som kender virksomheden, opgaverne og kulturen og – lige så vigtigt – kender vi dem, så vi ved præcis, hvad vi får.

WEXO: Eleverne har selv skabt pladsen hos os

Wexo har specialiseret sig i e-handelsløsninger inden for både B2B og B2C. De rådgiver og udvikler til både større og små virksomheder fra hovedsædet i Aalborg og afdelinger i Aarhus og København.

Tommy Frøkjær, direktør i WEXO:

For at være ærlig, så var vi ikke rigtigt opmærksomme på, at vi overhovedet kunne tage elever ind. Det var aldrig et aktivt fravalg, men simpelthen uvidenhed, om man vil. Men for godt fire år siden kom en ung gut pludselig ind gennem døren og spurgte, om ikke han kunne få en elevplads her, efter hans tidligere læreplads var gået konkurs.

Vi startede faktisk med pænt at sige nej tak, fordi vi ikke rigtigt vidste noget om, hvad det ville sige at have elever. Men han virkede som en fornuftig og dygtig ung mand, og det var egentlig lidt en øjenåbner for os. Det gik op for os, at der sidder dygtige mennesker derude, der kan en masse og gerne vil lære en hel masse mere. Så vi hev ham ind igen og blev enige om, at vi skulle finde ud af det hele. Og så har det egentlig bare kørt siden da, og det er ikke helt forkert at sige, at eleverne selv har skabt pladserne her hos os.

Vores primære bekymring på forhånd var længden af aftaler. Med uddannelser, der varer op mod fem år, er det en lang tid at være bundet, hvis det skulle vise sig ikke at være et godt match. Men vi var enige om, at det ikke skulle afskrække os, for på den anden side er det også en branche, hvor det kan være svært at holde på medarbejdere i lang tid, så på den måde var det egentlig også en slags sikring for, at vi har gode medarbejdere i et stykke tid.

Vi har efterhånden fået struktureret en to måneder lang onboarding, hvor eleverne bliver instrueret i virksomheden, arbejdskulturen og så videre.
Derefter tilknyttes eleven en seniormedarbejder, og derfra er det meget individuelt, hvor hurtigt det går med ansvar og sådan. Det kommer også meget an på forholdet mellem elev og senior, og hvilke aftaler de kan blive enige om. Måske er der nogle af de trivielle opgaver, som senioren egentlig gerne vil slippe for, men som eleven finder spændende og udfordrende. Måske har eleven nogle specifikke kompetencer, som kan udnyttes.

Derfor går vi også altid efter de elever, der viser, at de interesserer sig for faget udover bare det, de lærer på skolen. Dem, der lige har brugt fritid på at sætte en hjemmeside op for deres onkel eller har sat sig for at lære PHP eller et andet programmeringssprog i deres fritid.

I starten var der utroligt meget af alt det praktiske, som vi ikke fattede noget af. Hvad skulle vi have styr på, hvornår skulle eleverne have hvor meget i løn, hvor meget tilskud fik vi for den ene og anden slags elever, hvor meget skulle eleverne være i skole og så videre. Men der var TECHCOLLEGE og praktikpladskonsulenten utroligt god til at hjælpe os med det hele. I takt med, at vi har fået styr på alle de praktiske ting, kører det hele egentlig bare, men vi ved, at Majbritt (Skovgaard Laursen, praktikpladskonsulent, red.) altid står klar til at hjælpe, hvis vi får brug for det.

Find din kommende medarbejder

Herunder finder du en oversigt over nogle af de dygtige elever, vi lige nu kan tilbyde din virksomhed.

Daniel
Programmør
18 år fra Frederikshavn
Bruger sin fritid på at lave og spille musik

Andreas
Programmør
18 år fra Aalborg
Har især en stor interesse for SQL, men også JavaScript og C#

Agne
It-supporter
31 år og fra Aalborg
Er glad for at bygge computere, fejlfinding, servere (Linux og Windows) og netværk.

Dennis
Datatekniker (infrastruktur)
28 år og fra Nørresundby
Interesserer sig for alt, hvad der har med hardware og udstyr at gøre, og udviklingen inden for it-verdenen.

Jesper
It-supporter
21 år og fra Hadsund
Interesserer sig for al hardware og problemløsning

Khalid
It-supporter
33 år og fra Brønderslev
Interesserer sig for database, data structure og data analysis

Lasse
Datatekniker (Infrastruktur)
22 år og fra Støvring
Er glad for at arbejde med algoritmer

Mathias
It-supporter
24 år og fra Frederikshavn
Kan lide at holde sig opdateret inden for alt it-relateret og hjælper ofte venner og familie med it-relaterede problemer

Michael
It-supporter
27 år og fra Sæby
Har tidligere arbejdet med kundeservice, hardwareopsætning og hjemmesideopsætning. Arbejder med Photoshop og Wordpress i sin fritid og hjælper ofte venner med it-problemer.

Peter
Programmør
18 år og fra Dronninglund
Bruger sin fritid på at lære om nyt hardware, spille computer, lære nye teknologier og at kode.

Andreas
It-supporter
19 år og fra Strandby
Interesserer sig meget for fejlfinding på og opsætning af eksempelvis netværk, printere og computere.

Tim
It-supporter
18 år og fra Birkelse
Bruger en del af sin fritid på at programmere. Kommer fra en it- og teknologiglad familie, så interessen for faget er kommet ind med modermælken.

Thomas
It-supporter
17 år og fra Hjørring
Elsker at skille computere ad - og samle dem igen - og at lege med andre it-relaterede ting. Bliver glad af at hjælpe andre.

Mike
It-supporter
17 år og fra Arden/Aalborg
Har stor interesse for alt, der har med problemløsning at gøre.

Rasmus
Datatekniker (Infrastruktur)
23 år og fra Aalborg
Interesserer sig meget for opsætning af og sikkerhed i forbindelse med server og netværk, og er generelt nysgerrig omkring alt it-relateret.

Andreas
Programmør
21 år og fra Arden
Interesserer sig for Unity, C# og JavaScript, og er altid åben for at lære mere.

Morten
IT-supporter
21 år og fra Nørresundby
Går meget op i alle former for IT og vil gerne lære som så meget som muligt.

Qu
Programmør
32 år og fra Aalborg
Har en baggrund som murer, men søger nye veje inden for udvikling af software/apps/web.

Tobias
Datatekniker (Infrastruktur)
19 år og fra Nørresundby
Interesserer sig i høj grad for datasikkerhed og netværk.

Hvad kan de forskellige uddannelser?

Hvilken type elev passer bedst til din virksomhed? Læs mere om, hvad vores tre data-uddannelser klæder eleverne på til at klare.

Hvad kan en IT-supporter?

Arbejdet som it-supporterelev kan både foregå ved skrivebor- det foran computerskærmen, ude hos brugeren eller bagved i serverrummet. It-supporterens primære opgave er nemlig at servicere brugerne af virksomhedens it-systemer – enten ved hjælp af telefon, helpdesk eller on site – og sikre, at det hele kører uden problemer. Opstår der et problem, er det typisk elevens opgave at identificere fejlen og finde en optimal løsning.

I undervisningen lærer eleverne ikke kun om teorien gennem læsning og tavleundervisning. De prøver også kræfter med eksempelvis opsætning af netværk, konfiguration af servere og virtualiseringsmiljøer i praksis. Det gør, at eleverne har en grundlæggende forståelse og et stærkt udgangspunkt for at arbejde med it, når de bliver ansat som elev hos en virksomhed.

På skoleforløbene bliver eleverne undervist i en række relevante fag, som understøtter det praktiske arbejde hos virksomheden. Fagene spænder bredt og rummer alt lige fra engelsk og service til operativsystemer, serverteknologi, netværk, virtualisering, databaser og sikkerhed. Eleverne kan også håndtere traditionelt lednings- og fibernetværk samt WiFi.

Derudover kan eleven hjælpe med at installere nye programmer og stå for konfiguration, opdatering samt drift og vedligehold af it-systemerne. Som udgangspunkt er it-supporteren generalist og kan sætte sig ind i mange forskellige systemer og programmer og dermed tilpasse sig virksomhedens konkrete behov. Det betyder kort sagt, at de kan hjælpe med mange forskelligartede it-udfordringer.

Kommunikation er også et nøgleord for it-supporterne – for i deres job er det vigtigt, at de kan tale med mennesker, der netop ikke er specialister i it, og samtidig forklare dem, hvori it-udfordringen ligger. Alle elever er vant til at arbejde med virkelighedsnære udfordringer gennem servicesystemet Top- desk og kender derfor til vigtigheden af at dokumentere samt oprette og viderebringe sager mm.

Hvad kan en programmør?

Kodning og programmeringssprog er i højsædet hos programmøreleverne. De er trænet i at udvikle programmer, it-systemer, databasesystemer og apps.
Gennem skoleforløbet har programmeringseleverne arbejdet med grundlæggende OOP, programmering med sprog som C, C#, Java og Python, integrerede udviklingsmiljøer, embedded platforme, front-end udvikling i HTML, CSS og Javascript, back-end programmering, SQL databaser samt programmeringsmetodik, versionsstyring, test, sikkerhed og dokumentation.

Eleverne har erfaring med små og mellemstore selvstyrende projekter, hvor de skal designe, planlægge, dokumentere og udvikle et færdigt produkt. I den forbindelse får de også et indgående kendskab til netværk, infrastruktur og sikkerhed samt forskellige Open Source-systemer og Microsoft Server-operativsystemer. Desuden har eleverne hands on-erfaring med konfigurationsstyringsværktøj så som Git. Udover at arbejde bag skærmen kan programmøreleverne også tage en dialog med en kunde, hvor de efterfølgende designer et produkt eller en service baseret på kundens krav og ønsker.

Programmørspecialet er meget bredt, og det betyder, at eleverne som regel selv udvælger speciale inden for programmørfeltet. Det betyder også, at virksomhederne i høj grad kan være med til at præge og forme eleven, alt efter hvilket behov virksomheden har. Og selvom eleverne har arbejdet med nogle specifikke programmer på skoleforløbet, kan og vil de gerne lære endnu flere.

Et af de projekter, som vores elever i skolepraktikken har udviklet, er TECHCOLLEGEs tjek-in system, som aktivt bruges til registrering af elevernes dagligdag i skolepraktikken. I det projektforløb har de bl.a. arbejdet med database, webservices, Arduino, hvor de selv har skulle planlægge, teste og udvikle platformen.

Hvad kan en datatekniker med speciale i infrastruktur?

Elever, som har valgt at uddanne sig til datatekniker med speciale i infrastruktur, er trænet til at designe netværk og servermiljøer. De kan bygge komplekse netværk- og serverinstallationer og implementere sikkerhedsløsninger på dem. Det handler om at forstå systemer og sammenhænge. For datateknikere i infrastruktur er god kommunikation altafgørende. For at opnå det bedste produkt, taler de med udviklere og strategiske led i virksomhederne og formidler teknisk viden, så det giver mening for en menig mand eller kvinde.

Nogle af de opgaver, som eleverne beskæftiger sig med, er blandt andet trådløse forbindelser over større afstande, altså såkaldte radiolinks, eller avancerede forbindelser mellem flere led i en virksomhed – i det arbejde er fokus på at skabe stabile og sikre forbindelser. De kan også arbejde med serveropbygning- og drift i eksempelvis virtuelle systemer, hvor man har én server stående, mens der virtuelt kører cirka 200 andre derpå. Datateknikerne i infrastruktur bruger mange af de samme redskaber, som it-supporterne, men de får også mulighed for at arbejde med det software- og brugerflade-baserede system Ubiquti.

Der er en stor grad af selvbestemmelse, i forhold til hvilken retning eleverne ønsker at gå inden for infrastruktur-specialet. De fleste elever dykker derfor nærmere ned i et specifikt område. Det kunne eksempelvis være lokale netværk, og hvordan man kan op- timere på netop det område.

Kontakt

Vil du vide mere om mulighederne for at få en dataelev?

Har du nogle spørgsmål eller kunne du tænke dig kontakt til en af vores elever, så står vores praktikpladskonsulent altid klar til at hjælpe.

Majbritt Skovgaard Laursen
Praktikpladskonsulent