Allerede i sit første år på HTX afsluttede Jonas fra 1.qr Matematik A – både mundtligt og skriftligt. Mens de fleste gymnasieelever stifter bekendtskab med faget over flere år, nåede Jonas i mål efter blot ét. Bag den imponerende præstation lå et exceptionelt engagement og en brændende interesse for matematik, som rækker langt ud over pensum.
For Jonas handler matematik ikke blot om formler og regneregler. Det er fascinationen af de dybere sammenhænge og den abstrakte logik, der driver ham:
"Jeg synes det abstrakte er spændende – når noget måske ikke giver mening lige nu, men det gør det senere. Som når man har bevist en sætning eller løst en kompleks opgave."
Den nysgerrighed har fulgt ham siden folkeskolen. Allerede i 8. klasse begyndte han at læse foran og dykke ned i lærebøger fra både gymnasiet og universitetet.
Egen indsats og hurtig beslutning
Beslutningen om at tage Matematik A allerede i 1.g kom sent i skoleåret, men Jonas tøvede ikke. Kun 14 dage før eksamen fik han grønt lys til at tage faget på højeste niveau. Det blev begyndelsen på en intensiv forberedelse, hvor han i løbet af kort tid fordybede sig i pensum.
"Jeg har læst og fordybet mig i matematik siden jeg gik i 8. klasse, men da jeg fik dispensationen i 1.g, intensiverede jeg indsatsen markant og begyndte målrettet at forberede mig til eksamen."
Undervejs oplevede Jonas stor opbakning fra sine lærere, som hjalp med at skabe rammerne for, at han kunne gennemføre forløbet.
Jonas har fulgt den almindelige undervisning gennem hele 1.g og oplever, at det faglige miljø på HTX understøtter både motivation og ambition. Det sociale og faglige hænger tæt sammen, og det har givet ham mulighed for at engagere sig fuldt ud:
"Jeg har deltaget i hele skoleforløbet på lige fod med mine klassekammerater – og samtidig haft to eksaminer oveni. Det har krævet noget ekstra, men det har været det hele værd."
Han beskriver HTX som et sted, hvor man både kan dyrke sin faglighed og være en del af et ambitiøst miljø – og hvor der også er plads til fritid og sociale aktiviteter som badminton.
Jonas’ drøm er klar: Han vil læse videre og fordybe sig i den teoretiske del af matematikken – den del, man kalder pure mathematics, hvor anvendeligheden ikke nødvendigvis er i centrum, men hvor logik og abstraktion hersker. Det er her, han oplever den største faglige nysgerrighed og glæde ved at opdage nye mønstre og forstå dybere strukturer.
"Jeg er mest til den del af matematikken, hvor det handler om at bevise sætninger, finde sammenhænge og arbejde med ren logik. Det er dér, jeg virkelig bliver fanget af fagstoffet."
Nu er Jonas begyndt i 2.g og fortsætter med stor motivation i de naturvidenskabelige fag. Selvom Matematik A allerede er afsluttet med eksamen, ser han det kun som begyndelsen. På længere sigt håber han at kunne gøre karriere inden for enten forskning eller undervisning – og bidrage til at udvide forståelsen af matematik på højt niveau.Til andre elever med stærke faglige interesser har han ét klart råd:
"Hold fast i din interesse. Forfølg den."