Formålet med dette projekt er at øge fastholdelsen af elever på GF2 og 1. års hovedforløbselever for erhvervsuddannelserne: Kosmetiker, Tandklinikassistent, Frisør, Gastronom, Gourmetslagter, Tjener og Bager. Projektet fokuserer gennem en helhedsorienteret tilgang på 3 hovedindsatser. Den helhedsorienterede indsats samler sociale aktiviteter, co-teaching og teamtrivsel samt øget virksomhedssamarbejde om SPS i en sammenhængende strategi, der adresserer elevernes behov fra flere vinkler. Målet er at skabe et bæredygtigt læringsmiljø, der fremmer trivsel og fastholdelse gennem en kombination af individuelle og kollektive tiltag, med løbende tilpasning og støtte fra både skole og eksterne parter. Formålet er at styrke elevernes trivsel, motivation og faglige udvikling gennem målrettede indsatser, med henblik på at fastholde eleverne.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) har valgt at give tilskudsmidler til projektet: Helhedsorienteret indsats til fastholdelse, som TECHCOLLEGE har ansøgt om og er lead på.
Fra TECHCOLLEGE deltager følgende uddannelser:
Projektets samlede budget: 752.466,00 kr.
TECHCOLLEGEs samlede budget: 752.466,00 kr.
*Heraf egenfinansiering: 212.184,00 kr.
Projektperiode: Projektets varighed: 2 år i 2025-2026
Indsats 1. Sociale aktiviteter
De sociale aktiviteter skal styrke fællesskabet, tilhørsforholdet, motivationen og trivslen blandt eleverne på uddannelserne. Aktiviteterne inkluderer bl.a. fælles arrangementer som teambuilding-dage, temaaftener og workshops, i eller udenfor skoletiden for eleverne og bygges op omkring idéer fra elever der blev inddraget i efteråret 2024 i forbindelse med udvikling af projektet. Der udvikles et årshjul for aktiviteter.
Indsats 2. Co-teaching
For at støtte eleverne fagligt og socialt indføres en systematisk co-teaching indsats, hvor to faglærer, fra hver uddannelse, med fagkompetencer samarbejder om planlægning, undervisning og evaluering. Den ene af disse vil også kunne være en pædagogiskvejleder fra vejledningscenteret, hvis karakteren af behovet i undervisningen og klassen nærmere går i den socialpædagogiske retning. Indsatsen handler overordnet set om differentieret undervisning for at imødekomme elevernes forskellige læringsstile og behov samt en kompetenceudvikling for lærere, så de kan håndtere forskellige elevgrupper og deres personlige udfordringer.
Indsats 3. Virksomhedernes kendskab til elevernes udfordringer og SPS-støttemuligheder
Med denne indsats er formålet at styrke samarbejdet mellem elev, skole og virksomhed, ved at besøge virksomheder 1-2 gange i det første halve år af elevernes læretid og med særligt fokus på områder hvor elever er præget af stor frafaldprocent. Overordnet handler denne indsats om en målrettet indsats for de identificerede problemstillinger, elever og virksomheder samt at brede kendskabet til SPS-støttemuligheder i virksomhederne ud.
Forventede effekter: