Stor interesse for nye EUX-uddannelser

 
Et billede

Mere end hver tiende af TECHCOLLEGE's nye elever er startet på en EUX-uddannelse, hvor de kombinerer en erhvervsuddannelse med en studentereksamen.

Efter sommeren som vanligt har betydet rolige gange og masser af tomme parkeringspladser på TECHCOLLEGE, var der mandag morgen igen så rigeligt med liv både inde og ude. Her startede cirka 1300 elever nemlig på deres nye uddannelse på tværs af grundforløb 1 og grundforløb 2.

Mens tallene for nye elever på vores almene erhvervsuddannelser ligger nogenlunde på niveau med sidste år, er der til gengæld en betragtelig stigning på EUX-uddannelserne. Cirka 150 elever har valgt at starte på en erhvervsfaglig studentereksamen, hvor de både arbejder mod at få et svendebrev og en studenterhue. Sidste år var det tal 88.

Forklaringen findes i det faktum, at TECHCOLLEGE fra det netop startede skoleår tilbyder 18 EUX-uddannelser mod sidste års 6 af slagsen. Mens tilslutningen til de eksisterende 6 ligger på cirka samme niveau som sidste år, så er det de 12 nye, der er skyld i stigningen.

- Vi er meget tilfredse med den flotte fremgang på EUX-området – ikke mindst fordi fremgangen netop skyldes tilmeldinger til vores nye tilbud. Det viser, at der er en målgruppe blandt de unge derude, der rigtigt gerne vil have den her kombination af en erhvervsuddannelse og en studentereksamen, fortæller Astrid Sindbjerg, uddannelsesleder med ansvar for EUX-uddannelserne på TECHCOLLEGE.

Udefra set kan 150 elever på 18 uddannelser lyde af lidt, men med tanke på, at 12 af uddannelserne er nye tilbud, er Astrid Sindbjerg glad for optaget, som skal ses som et skridt på en lang vej.

- EUX er stadig fremmed for mange, og hvad enten vi vil det eller ej, så er uddannelsesvalget hos de unge meget præget af, hvad de hører fra familie og venner. Så det er en langsigtet opgave at få EUX til at være en naturlig del af samtalen, når det handler om uddannelsesvalg. Det kan vi kun lykkes med ved at sørge for at tilbyde gode uddannelser med gode muligheder, som eleverne selv taler godt om, fortæller hun.

undefined

undefined

undefined