Hackathon: Elever fandt på 51 nye ideer

 
Et billede

Flere virksomhedsbesøg, flere fester eller nyt værktøj – sådan lyder tre af de forslag, der kom frem til Hackathon onsdag og torsdag i sidste uge.
I alt pitchede eleverne 51 ideer til, hvordan vi kan forbedre studiemiljøet på TECHCOLLEGE.

Knas med teknikken

Det var 900 grundforløbs- og skolepraktikelever fra TECHCOLLEGE, der var inviteret til Hackathon i løbet af de to dage. Bag arrangementet var DEVS-projektgruppen, Kommunikation og Marketing, Pædagogisk X,– og kaospiloterne fra Aarhus, som var hyret til at arrangere og afvikle dagen.

- Torsdag var en super god dag, hvor vi havde teknikken og eleverne med os. Alle engagerede sig, og det var en rigtig fin proces, siger Lone Simonsen.

- Desværre var onsdag en lidt anden historie. En kreativ sjæl hackede afstemningsoftwaren, Kahoot. Og teknikken, vi havde lejet, virkede ikke, hvilket betød, at det ikke var muligt at afspille elevernes pitch-videoer. Derfor er afstemningen udskudt, men vi skal nok nå i mål, siger Lone Simonsen, der på trods af udfordringerne er positiv over resultaterne.

- Det er nogle rigtigt gode ideer, der er udviklet. Vi håber, at vores elever og kollegaer kan se bort fra de vanskeligheder, der gjorde onsdagen lidt forvirrende. Og jeg håber, at vi kan hjælpe hinanden med at løfte ideerne, så studiemiljøet på TECHCOLLEGE kan blive endnu bedre, siger hun.

Nu skal der arbejdes

De 51 ideer er udtænkt ud fra tre forskellige kategorier, alt efter hvor svære de vil være at implementere:
• Der kom 10 forslag til ideer, der er let kan realiseres.
• Der kom 25 forslag til ideer, der kræver noget arbejde, men kan implementeres i løbet af et par måneder.
• Der kom 16 forslag til ideer, der kræver mere arbejde og tid, men som kan implementeres på sigt.

- Nu skal vi have eleverne til at stemme om de ideer, der kom frem onsdag, og så skal vi have lavet en plan for, hvordan vi skal implementere dem. For det her event forpligter jo, slår Lone Simonsen fast.

Kort om Hackathon

Hackathon er finansieret af EU-socialfondsprojektet ”Den Erhvervsfaglige Vej til Succes”, der har til formål at rekruttere og fastholde elever på erhvervsuddannelserne. Problemstillingen er så aktuel, at regeringen omtaler den i erhvervsuddannelsesudspillet og foreslår at sætte ind med tiltag, der kan forbedre studiemiljøet på uddannelserne.
Hackathon bliver afholdt på ni erhvervsuddannelsesinstitutioner i Nordjylland.

 

undefined


Seneste nyheder

Mekanikerne har været virtuelle længe

27-03-2020

Mandag 30. marts møder et hold hovedforløbselever virtuelt ind på personvognsmekanikeruddannelsen. Netop der har de dog gjort en dyd ud af at arbejde virtuelt i de sidste par år, så både lærere og elever er godt klædt på til at klare sig igennem den nuværende situation, mener en af underviserne.

Eksamen hjemme fra stuen

26-03-2020

Eleverne på elektrikeruddannelsens grundforløb måtte pludselig sande, at den eksamen, der afslutter deres grundforløb, pludselig blev en ganske anderledes oplevelse end forventet. Men en underviser, der var fleksibel, og en censor, der kendte Microsoft Teams, fik det hele til at køre.

Vi arbejder ufortrødent videre

25-03-2020

Mange havde nok håbet på, at vi allerede fra mandag 30. marts kunne begynde at vende tilbage til en normal hverdag, men indtil videre må vi altså væbne os med yderligere tålmodighed frem til og med 13. april. Men med baggrund i hvordan den første tid under corona-situationen er gået, så tror vi på, at vi ikke blot klarer os igennem den næste tid, men også kommer stærkere ud på den anden side.

Vis flere