’Udvikling med vilje’ er den strategiske retning for TECHCOLLEGE frem til 2023 – og afsættet for den organisatoriske og kulturelle rejse, som vi sammen skal på.
Titlen på strategien indikerer mindst to perspektiver. For det første skal vi have skabt en stærk organisatorisk vilje til at opnå resultater, hvor vi ikke stiller os tilfreds med middelmådighed på de områder, vi skal lykkes med.
For det andet skal ‘Udvikling med vilje’ udstråle, at vi vil noget med ungdomsuddannelsesområdet. Vi er en stor skole, og dette skal være et aktiv for os. Vi er lokale, regionale, nationale og globale – og dette skal leves, gøres og udtrykkes gennem et stærkt fokus på kunden, kunnen og fremtiden.
Der skal skabes et stærkt ”kundefokus” på alle niveauer i organisationen – det er derfor, vi er – det er vores mission. ”Synsninger” skal minimeres, vi skal spørge eleven, kursisten, virksomheden – der findes ikke et alternativ!
Vi skal have et ”kunnen”-perspektiv. Vi skal være stærke i alle dele af vores værdikæde, for vi er ikke stærkere end det svageste led. Kunnen er det altafgørende fundament, for at vi kan lykkes. Vi skal skabe et hold, der både kan og vil. Vil er kulturen, kan er vejen.
Vi skal være gode til at omfavne ”fremtiden”. Vi skal have mere fokus på fremtiden end fortiden, og vi skal turde tænke ud af boksen. Hvis vi er dem, der er på forkant og forlods opdager, at konkurrencen i markedet forandres, så lykkes vi.
’Udvikling med vilje’ er vores strategiske trædesten. Vi suser ind i en fremtid med politisk transformationståge, hvor rammer og mål kontinuerligt forandres – det er et vilkår. Det fordrer et kompas – vores er vilje – og kursen er kunden og kunnen.
’Udvikling med vilje’ skal være et afsæt for at udvikle TECHCOLLEGE i de kommende år, så strategien kommer til at gøre en mærkbar forskel – både internt og eksternt. ’Udvikling med vilje’ indeholder derfor fem strategiske temaer, der hver rummer en række strategiske indsatsområder, der alle sætter fokus på områder, hvor vi vil styrke og udvikle TECHCOLLEGE, så vi styrker vores kerneopgave og bliver en stærkere uddannelsesinstitution.
Konkret er vores strategiske temaer og indsatsområder:
Kvalitet, data og læringskultur
Hvert af de 13 strategiske indsatsområder indeholder en beskrivelse af den strategiske ambition for området samt en række målsætninger med hertil hørende indsatser, der skal gøre det muligt at omsætte ambitionen til konkrete handlinger.
Strategien er dog ikke en færdig plan for, hvordan vi kommer i mål med de strategiske ambitioner. Derimod udtryk for en udviklingsretning og et fælles afsæt for en læreproces, hvor vi sammen bliver klogere på, hvordan de strategiske ambitioner kan omsættes til konkrete handlinger – så strategien kommer til at gøre en mærkbar forskel for elever, kursister, virksomheder, medarbejdere og samarbejdspartnere.
Den sidste strategiperiode har fokuseret på at udvikle TECHCOLLEGE som én fælles skole. Dette er også afsættet og fundamentet for ‘Udvikling med vilje’. Kulturen og organisationen skal udvikles gennem et vedholdende fokus på, hvordan vi aktivt bruger vores position som en stor og mangfoldig skole som et afsæt for vores udvikling – både internt og eksternt.
Konkret udfoldes dette gennem de strategiske indsatsområder:
TECHCOLLEGE er en stor skole, og det skal være et aktiv for os. Vi vil mere med hinanden – fordi vi sammen kan mere end hver for sig. Vores fællesskab bygger på vores kerneopgave, som for os alle er dannelse og uddannelse. På tværs af uddannelser og afdelinger har vi et fælles ansvar for at skabe de bedst mulige rammer for den enkelte elev, så eleven oplever, at hele skolen ”spiller sammen” om at skabe det gode uddannelsesforløb. Under én fælles skole vil vi derfor udvikle vores organisation og kultur, så vi kan realisere gevinsterne ved at være en stor skole – og ikke blot mange små skoler under samme tag.
I spidsen for ’en fælles skole’ står ’en fælles ledelse’. Ledelsen skal gå forrest og skabe sammenhæng, når vi skal omsætte strategien til konkrete handlinger, så ’Udvikling med vilje’ kommer til at gøre en mærkbar forskel for vores elever, kursister, medarbejdere og samarbejdspartnere. Vi vil derfor udvikle vores fælles ledelseskultur, så vi styrker evnen til at eksekvere i en fælles retning og øger organisations sammenhængskraft.
På TECHCOLLEGE står vi på et fælles fundament omkring vores værdier – og de skal udleves. Tillid, Involvering, Initiativ og Commitment skal være vores fælles afsæt for den måde, vi er sammen på, når vi udvikler og udforsker vores fællesskab. Vi tror på, at vores forskellige fagligheder kan berige og udvikle hinanden og blive vores fælles styrke. Sammen kan vi tilbyde mere – både i dybden og i bredden. TECHCOLLEGE skal være en helhed, hvor medarbejderne samarbejder på tværs om at yde en god service, skabe gode fysiske og faglige rammer og et helstøbt uddannelsesforløb – til gavn for både elever, virksomheder, medarbejdere og ledelse. Derfor skal vi skabe tid og rum til, at vi kan blive klogere på hinanden, og vi skal dyrke de faglige fællesskaber – hvor det giver mening.
Sammen skal vi ud på en kulturel og organisatorisk rejse, hvor vi ikke kender endemålet – men kursen er én fælles skole.
Målsætninger og indsatser
Med respekt for vores forskelligheder skal TECHCOLLEGE udvikle et fælles ungdoms- og studiemiljø – fordi det at være en del af noget større, kan være en styrke for det lokale.
I TECHCOLLEGE skal vi udvikle vores ledelseskultur, så vi styrker den fælles evne til at eksekvere den strategiske retning.
Vi står på vores værdier – og de skal udleves. Vi skal sikre, at ledelse og medarbejdere udlever værdierne i praksis, så Tillid, Involvering, Initiativ og Commitment bliver vores fælles fundament.
TECHCOLLEGE skal styrke og dyrke relationerne på tværs – både i ledelse og blandt medarbejdere – da kendskab og relationer er fundamentet for at skabe det meningsfulde samarbejde.
TECHCOLLEGE er en af landets største erhvervsskoler – og det er vi stolte af! Vi er i vores selvforståelse en national og regional aktør, og denne rolle skal udleves.
I kraft af vores størrelse er vi født til at være en national aktør, der sætter dagsorden for udviklingen på ungdomsuddannelsesområdet. Vi søger indflydelse og går forrest, når fremtidens erhvervsrettede uddannelser skal skabes og er aktiv bidragyder til at definere fremtiden. Vi søger ligeværdige samarbejdspartnere – nationalt og internationalt – hvor samarbejdet er kendetegnet ved gensidig berigelse, og hvor samarbejdet bidrager til vores strategiske udvikling.
I Nordjylland står vi frem som et omdrejningspunktet for den regionale udvikling. Vi har en regional uddannelsesforpligtigelse og skal være opsøgende med vores fagligheder i Region Nordjylland, hvor vi skal sikre tilstedeværelse i relevante organer og råd. Vi accepterer og anerkender konkurrence som et grundvilkår og betragter det som en positiv disciplin, der sikrer, at vi konstant udvikler os. Vi skal ikke blive større på bekostning af vores regionale/bynære partnere, men skal i stedet bidrage aktivt til at gøre erhvervsskolesektoren større i Nordjylland – dette gerne i en konstruktivt og åben/ærlig dialog med vores regionale partnere.
Vi søger regionalt samarbejde, når det giver mening og bekender os til følgende samarbejdsprincipper:
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal etablere sig som en national aktør i udviklingen af fremtidens erhvervs- og ungdomsskole. Dette sker ved at være en synlig og dagsordensættende bidragyder til de uddannelsespolitiske processer samt gennem etablering af strategiske partnerskaber med ligeværdige samarbejdspartnere.
TECHCOLLEGE skal etablere sig som en regional aktør, og vi skal sikre tilstedeværelse i relevante organer og råd i Region Nordjylland.
TECHCOLLEGE skal styrke synligheden i mediebilledet – særligt i Nordjylland men også på nationalt niveau. Vi skal fortælle den ’gode historie’ om ungdomsuddannelserne og styrke vores brand.
Den strategiske tematik uddannelsesudvikling omhandler udvikling af vores kerne – nemlig den undervisning som møder vores elever og kursister. Vi vil højne kvaliteten af vores uddannelser ved at udvikle vores undervisnings- og læringskompetencer med afsæt i både et pædagogisk og et globalt fokus.
Konkret sætter vi derfor fokus på følgende områder:
For at støtte vores elevers livsduelighed på et dynamisk arbejdsmarked skal vi naturligt have fokus på, hvad vores elever skal lære – samtidig med at de lærer, hvordan de lærer. Desuden skal der dannelsesmæssigt støttes op om, at vores elever både ”bliver til nogen og til noget”.
Ovenstående kalder på en kultur, hvor det – med afsæt i et ressourcesyn – er legitimt og anerkendelsesværdigt at stille spørgsmål, at undres, at søge ny viden, at eksperimentere, at fejle, at have succes og at analysere med den hensigt at blive klogere på, hvordan der skabes de bedste forudsætninger for mulig læring blandt skolens elever og alle skolens øvrige aktører.
Derfor vil vi udvikle og styrke skolens pædagogiske læringskultur samt skabe betingelser for, at en sådan kultur kan realiseres og i sidste ende etablere sig på TECHCOLLEGE. Kulturen skabes gennem systematisk datainformeret pædagogisk ledelse. Kulturen skal støtte udviklingen af et growth mindset, hvilket opnås ved, at der beskrives en tydelig pædagogisk læringskultur, der teoretisk er inspireret af læringsbegreberne PBL, dialogisk læring samt aktionslæring.
Det er hensigten, at den pædagogiske læringskultur skal kunne bidrage til at udvikle vores uddannelser/fag, styrke fastholdelsen af vores elever samt øge mulighederne for tværfagligt samarbejde og indfrielse af ambitionen om én fælles skole.
Læringskulturen skal være formuleret så rumligt, at det kan favne forskellige aktører som fx EUD, HTX, EUX, skolepraktik og andres behov for at balancerer forholdet mellem håndværk, refleksion, viden og innovation forskelligt. Samtidig skal den pædagogiske læringskultur være så tydelig, at det kan gøres til genstand for pædagogiske ledelse.
Målsætninger og indsatser
Skolens pædagogiske læringskultur skal gentænkes og beskrives tydeligt, så den både kan inspirere pædagogiske aktører samt skabe en tydelig ramme for dialoger og refleksioner over pædagogisk og didaktisk praksis – med afsæt i en evalueringskultur. Dette både mellem lærere, i teams/PLF samt mellem lærere og/eller teams og deres nærmeste leder.
Vi sigter mod at videreudvikle samarbejdet om kerneopgaven ved at styrke skolens professionelle læringsfællesskaber, hvor opgaven er at arbejde kollektivt og systematisk med læring og læreprocesser gennem et fælles fokus på elevernes læring og trivsel.
Der skal etableres en ramme og en kultur omkring den pædagogiske ledelsesopgave. Overordnet skal en sådan ramme give mulighed for at skolens ledere (på alle niveauer) i almindelighed og uddannelsesledere i særdeleshed – sammen – bidrager til at skabe en kultur, hvor der er et velfungerende samarbejde om at udvikle undervisningen, hvor hensigten er pædagogisk værdiskabelse.
Fremtidens samfund kræver bæredygtighed, og på TECHCOLLEGE er vi bevidste, om det samfundsmæssige ansvar vi har som ungdomsuddannelse. Vi vil uddanne handlekraftige og livsduelige verdensborgere, som mestrer at løse aktuelle og fremtidige udfordringer inden for det strategiske område ’Bæredygtighed’ og sætter i den sammenhæng FN’s 17 Verdensmål i spil med udgangspunkt i målet om at blive UNESCO verdensmålsskole.
Vi ønsker transparens og synlighed omkring verdensmålene for at understøtte merværdiskabelse og idéudvikling – dét gennem medindflydelse, relevante interne og eksterne samarbejdspartnere, systematik, overblik og kontinuitet.
Vi arbejder samskabende i professionelle læringsfællesskaber, hvor vi kontinuerligt arbejder med en kontekstuel forståelse for FN’s 17 verdensmål og det menneskesyn, der ligger bag. Tilegnelse af nye kompetencer og ny viden sættes organisatorisk i spil på alle niveauer, når vi sætter bæredygtighed på dagsordenen.
FN’s 17 verdensmål er gensidigt afhængige og balancerer de tre dimensioner af bæredygtig udvikling – økonomisk, socialt og miljømæssig. Vi arbejder helhedsorienteret med verdensmålenes tre dimensioner med udgangspunkt i følgende:
Ud fra et ressourcesyn sætter vi en dagsorden, hvor der i et læringsperspektiv arbejdes bevidst med almene og fagspecifikke kompetencer, som ønskes fremelsket, for at vores elever kan begå sig og bidrage konstruktivt til det fremtidige arbejdsmarked. Hermed sættes der ikke kun et fokus på, hvad der læres, men også hvordan der læres, når vi klæder vores elever på til at løfte verdensmålsopgaverne. TECHCOLLEGE arbejder pædagogisk problembaseret med verdensmålene, med ønsket om at bidrage til at inspirere og motivere vores elever, til at skabe nye løsninger, der kan være med til at flytte verden i en mere grøn og bæredygtig retning.
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal etablere sig som verdensmålsskole. Elevernes læring er i fokus og understøttes af sammenhængende indsatser på alle organisatoriske niveauer.
Aalborg Tekniske Gymnasium skal sikre udvikling af gymnasiet i en mere klimavenlig, bæredygtig og miljørigtig retning. Arbejdet sker inden for rammerne af Friluftsrådets certificeringsordning Grønt Flag – Grøn Gymnasiesskole samt ved at udbyde en særlig global, bæredygtig studieretning.
TECHCOLLEGE skal som virksomhed i muligt omfang være ”det gode eksempel”.
TECHCOLLEGE står stærkt med en fælles globaliseringsstrategi for alle uddannelsesområder. Vi har gennem en årrække arbejdet professionelt med globalisering ud fra den antagelse, at internationalt fokus – og samarbejde – vil berige både elever, lærere og organisation. Men vi vil blive endnu stærkere ved fælles indsats samt ved at øge indsatsen for det globale aftryk i alle vores uddannelser.
Vi vil uddanne unge mennesker med globale, interkulturelle, sproglige og faglige kompetencer, som gør dem i stand til at mestre og løse de aktuelle og fremtidige udfordringer inden for det strategiske område globalt medborgerskab og sætter i den sammenhæng FN’s Verdensmål på dagsordenen. Strategien bygger på de positive erfaringer, der er opnået gennem de sidste årtiers strategiplaner, som har anvist de mål og aktiviteter, der skulle satses på, for at styrke det internationale/globale aspekt i skolens virke.
Den overordnede ide med globaliseringsindsatsen er fortsat at bidrage til, at TECHCOLLEGE sikrer, at eleverne på bedst mulig måde forberedes til at kunne arbejde og videreuddanne sig på det globaliserede arbejdsmarked og uddannelsesmiljø i en livslang kontekst. Dette både i forhold til beskæftigelse som faglærte eller med videregående uddannelse – og i forhold til efteruddannelse samt for løbende at kvalificere skolens medarbejdere til at løse denne udfordring.
Indsatsen søges realiseret både gennem den daglige undervisning hjemme på skolen (globalisering på hjemmefronten) og gennem internationale lærings- og mobilitetsaktiviteter ude omkring i verden. Indsatsen tænkes gennemført på en sådan måde, at den er rettet mod eleverne både i bredden (hvor alle kan være med) og i dybden (for de specielt interesserede/motiverede/talentfulde elever). Samtidig ønsker TECHCOLLEGE fremover i stigende grad at benytte skolens udbud af mobilitetsaktiviteter som et markedsføringsmæssigt fokuspunkt i arbejdet med at rekruttere flere elever til skolen samt sikre kvalitet og udvikling af uddannelserne. I dette arbejde vil vi udvide aktørkredsen af samarbejdspartnere; herunder uddannelsesinstitutioner, virksomheder og netværk, til at omhandle formaliserede aftaler både lokalt, regionalt og internationalt. Vi ønsker at udvikle et globalt mindset i et fælles skoleregi. Strategisk skal der ske en ekstern styrkelse af TECHCOLLEGEs internationale profil i forhold til omverdenen og en intern styrkelse af TECHCOLLEGESs globaliseringsaktiviteter i læringssituationer.
Målsætninger / pejlemærker og indsatser
TECHCOLLEGE skal positioneres som en ungdomsuddannelsesinstitution med stærk international profil, hvor globalisering og mobilitet er en naturlig del af ALLE uddannelser, således at TECHCOLLEGE bliver det naturlige førstevalg for både elever, samarbejdspartnere og medarbejdere, der ønsker en international profil.
Læringsmiljøet skal indeholde et globalt lag i indhold, undervisningsmetoder og redskaber (pædagogisk og didaktisk praksis), hvor vi kan danne et globalt mindset, som vores elever tager med sig videre i deres eget liv – og ud i virksomhederne.
Udvikling af interkulturel og sproglig kompetence: forstået som både uformel og formel kompetence til lærere såvel elever. Målet er forståelse af kulturelt betingede handlemåder og adfærdsmønstre, for derigennem at bekæmpe racisme, xenofobi og diskrimination og skabe inkluderende adfærd på TECHCOLLEGE.
Stærkere og bredere ledelse af globaliseringsindsatsen på organisatorisk niveau: forstået som ledelse af og deltagelse i efteruddannelse og undervisningsforløb og fagplaner (uddannelsesplaner og undervisningsplaner) herunder handleplan for den enkelte medarbejders kompetenceudvikling.
EUX er et nøgleelement i vores udvikling og måske vores største vækstpotentiale. EUX er imidlertid også ”nyt land”, hvor vi fortsat skal arbejde med at udvikle og positionere EUX – både internt og eksternt.
Derfor sætter vi fokus på at udvikle EUX-området gennem følgende strategiske indsatser:
EUX er placeret i ”spændingsfeltet” mellem HTX og EUD med det sigte at levere det bedste fra de to verdener. EUX har – grundet den bredde og den styrke som TECHCOLLEGE indeholder – gode muligheder for at udvikle sig til at være en ligeværdig spiller med såvel HTX som EUD. EUX fordrer, at vi sætter et skarpt fokus og skaber en egenidentitet og kulturopbygning, med ildsjæle som skal drive udviklingen. Vi skal udvikle et bæredygtigt EUX med en selvstændig egenart med egen ledelse, administration og lærerstab i egne fysiske rammer med et fedt studiemiljø, der er relevant for eleverne.
Målsætninger og indsatser
EUX på TECHCOLLEGE skal have etableret sin egen identitet, der afspejler sig i kulturen og de fysiske rammer. Identiteten skal være ligeværdig med HTX og EUD, adskille sig fra dem, men samtidig forene dem.
TECHCOLLEGE skal skabe en bæredygtig EUX-uddannelsesretning ved at tiltrække flere elever og skabe grundlaget for en bedre fastholdelse af eleverne og en samlet stigning i elevoptag på 20% pr. år.
TECHCOLLEGE skal skabe en ny uddannelseskvalitet på EUX med fokus på elevernes trivsel og læring fra start til slut af uddannelsen.
TECHCOLLEGE er en stor skole, og derfor skal vi også være med til at gå forrest i udviklingen af EUX-uddannelsen. Vi skal sammen med andre EUX-skoler sætte dagsordenen for udviklingen af EUX-uddannelsen i Danmark. Vi skal sikre de bedste forudsætninger for en bæredygtig EUX-uddannelse ved at indgå i et tæt samarbejde med grundskolerne i regionen, hvorfra vores elever skal rekrutteres, de brancher og virksomheder, som vores elever skal have en læreplads hos samt de faglige udvalg og lokale uddannelsesudvalg, der styrer vores uddannelser.
Vi skal selv og sammen med andre sikre udviklingen af EUX-uddannelsen – nu og fremover.
Målsætninger og indsatser
EUX på TECHCOLLEGE skal agere som lokal, regional og national aktør, og via netværk med andre skoler, brancher, virksomheder og politiske organer skabe synlighed og forståelse omkring EUX-uddannelsen.
TECHCOLLEGE skal skabe en bæredygtig EUX-uddannelsesretning med fokus på synlighed, elevdemografi samt en stigning i uddannelsesaftaler, der følger stigningen i elevoptag.
TECHCOLLEGE skal skabe en ny uddannelseskvalitet på EUX med fokus inddragelse af virkelighedsnære cases og opgaver i elevernes erhvervs- og gymnasieundervisning samt i skolepraktikken.
På TECHCOLLEGE har vi en ambition om at udvikle og omsætte viden til gavn for både vores uddannelser og vores omverden. Derfor sætter vi fokus på udvikling af vores videnmiljøer og vores efteruddannelse – og samspillet mellem disse. Desuden styrker vi vores evne til at indgå i både projekter og strategiske partnerskaber, så vi bliver en attraktiv samarbejdspartner for vores partnere samt sikrer, at vores investeringer giver intern værdi.
Konkret sætter vi derfor strategisk fokus på følgende områder:
TECHCOLLEGE vil styrke sin position som attraktiv udbyder af efteruddannelse – fordi kompetenceudvikling gennem hele livet er en del af vores kerneopgave. Gennem efteruddannelse har vi som ambition at udvikle både mennesker og erhvervsliv, således vi er med til at skabe fremtidens kompetencer i arbejdsmarkedet – gennem efteruddannelse af faglært arbejdskraft og ved at løfte fra ufaglært til faglært.
Med efteruddannelse som strategisk indsatsområde vil vi øge vores position i markedet, så vi bliver den foretrukne leverandør af faglært kompetenceudvikling. Vi skal være de første, man tænker på, når behovet for opkvalificering og nye faglærte kompetencer opstår – fordi vi er kendt for at gøre en forskel for både medarbejdere og virksomheder. Desuden ser vi efteruddannelse som et afsæt til at skabe udvikling i vores uddannelser og fag, fordi den direkte opgaveløsning for virksomhederne gør os klogere på den verden, vi uddanner til.
Den strategiske udvikling skal skabes med afsæt i følgende principper:
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE vil øge sin markedsandel på efteruddannelsesområdet og realisere en årlig vækst på minimum 10%.
TECHCOLLEGE skal styrke sin synlighed som attraktiv udbyder af efteruddannelse gennem øget fokus på branding og profilering.
TECHCOLLEGE vil sætte kunden i centrum og styrker derfor kundeoplevelsen, så kunderne modtager en helstøbt oplevelse, når de deltager i vores efteruddannelsesudbud.
TECHCOLLEGE vil skabe et stærkere organisatorisk fællesskab omkring efteruddannelsesopgaven – fordi fremtiden kalder på tværfaglighed.
Efteruddannelsen skal være tæt på og en del af de relevante videnmiljøer i TECHCOLLEGE, således at viden kombineres med efteruddannelsens markedskendskab og omsættes til salgbare efteruddannelsesaktiviteter.
På TECHCOLLEGE skal projekter altid bidrage til den strategiske udvikling af skolen. Derfor vil vi – alene og i samarbejde – udvikle og styrke vores arbejde med projekter, så projekterne bliver direkte værdiskabende for udvikling af både vores uddannelser og vores organisation. Vores projekter skal skabe rum for afprøvning af kreative udviklingsmiljøer samt øge vores fokus på entreprenørskab i både form og indhold.
TECHCOLLEGE har en klar ambition om at indgå i både internt og eksternt finansierede projekter, der kan understøtte skolens overordnede strategi. Derfor bliver det afgørende at sikre den røde tråd i selekteringen af projekttematikker, således at disse matcher skolens udviklingsretning. Vi skal konsekvent vælge til – og vælge fra – så vi kun engagerer os i projekter, hvor der er tydelighed omkring det strategiske og organisatoriske projektudbytte. Og vi skal turde at lukke ned, hvis projektet alligevel viser sig ikke at kunne realisere de strategiske mål.
Samtidigt skal vi styrke vores værdikæde i projekter, således at vi bliver en attraktiv samarbejdspartner og kan tage ansvar for hele værdikæden.
Vi skal udvikle og styrke hele værdikæden omkring vores projektaktiviteter fra idefase og fundraising, over projektledelse og organisatoriske implementering og til afsluttede evaluering og afrapportering. Vi skal i alle led fremstå kompetente og professionelle – både internt og eksternt. Det bliver her vigtigt, at vi udvikler og styrker projektkulturen i TECHCOLLEGE og etablerer klare rammer for det at arbejde med projekter – så vi skaber et stærkt fundament for at lykkes sammen.
Vi skal desuden styrke den lokale forankring af projekterne – ved at gøre projekter vedkommende og relevante for det lokale niveau. Vi skal styrke den gensidige forpligtigelse til at bidrage ind i projekterne – kun sammen kan vi gøre projekterne til en succes. Projekter skal gøres til en levende del af vores organisation, og vi skal fortælle den gode historie om de resultater, vi sammen skaber.
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal være strategiske og målrettede, når vi prioriterer, hvilke projekter vi indgår i, så alle projekter bidrager direkte til at understøtte den strategiske udvikling.
TECHCOLLEGE skal udvikle og styrke hele værdikæden omkring vores projektaktiviteter, så vi bliver en attraktiv projektpartner for vores samarbejdspartnere.
TECHCOLLEGE skal sikre, at alle projekterne forankres lokalt i organisationen – tæt på og som en del af den virkelighed, som de skal udvikle og forandre.
TECHCOLLEGE skal etablere en tydelig projektledelse for alle projekter, så det reelle ledelsesansvar for projekterne placeres entydigt.
TECHCOLLEGE vil afbureaukratisere projektarbejdet og skabe øget fokus på, at vi anvender vores kompetencer/ressourcer klogt.
TECHCOLLEGE vil opdyrke og udvikle strategiske og ligeværdige partnerskaber, hvor vi gensidigt beriger og bidrager til hinandens faglige og strategiske udvikling. Vi vil etablere strategiske partnerskaber, der giver os ny viden, nye muligheder og hjælper os til at kvalificere vores uddannelser. Med udgangspunkt i TECHCOLLEGES mangfoldige uddannelsesudbud skal de strategiske partnerskaber yderligere fremme skolens mulighed for at skabe uddannelsespolitisk påvirkning samt positionere TECHCOLLEGE som en seriøs leverandør og samarbejdspartner.
Konkret skal et strategisk partnerskab skal bidrage til at;
De strategiske partnerskaber adskiller sig fra mere generelle samarbejdsrelationer ved opfylde følgende kriterier:
Strategisk partnerskaber kan både etableres på institutionelt niveau eller i en mere lokal kontekst, men vil altid have ovenstående kendetegn. Konkrete eksempler på strategiske partnere kan være; virksomheder, kommuner, regioner, universiteter etc.
Højt prioriteret i 2020 er udvikling af Craft Nation-samarbejdet.
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal prioritere og investere i de strategiske partnerskaber, der i dag indgår i skolens relationer, således at tid og ressourcer anvendes optimalt.
TECHCOLLEGE skal opdyrke og udvikle relationer til strategiske samarbejdspartnere, der kan fremme vores organisatoriske og strategiske omstilling. Særligt højt prioriteret er partnerskaber med eksterne videnmiljøer, der kan berige vores kerneydelse.
TECHCOLLEGE skal forsat udvikle og afprøve Craft Nation-samarbejdet med henblik på at skabe empiri til øvrige institutionelle alliancer, der kan få strategisk betydning for skolen.
På TECHCOLLEGE vil vi gå nye veje for at udvikle den viden, vi står på. Derfor skal vi udforske den gode og værdiskabende model for etablering og udvikling af vores videnmiljøer, der overordnet har to formål. Internt skal videnmiljøet kvalificere vores kerneydelser, og eksternt skal det styrke vores kommunikation og mulighed for at tydeliggøre, hvilken viden vi kan tilføre.
På TECHCOLLEGE definerer vi et videnmiliø som; ”Et videnmiljø skal styrke vores kerneopgave, som er kompetenceudvikling og undervisning. Derfor er kernelementerne både det pædagogisk/didaktiske og den fagfaglige dybde og specialisering. Et videnmiljø skal dygtiggøre os i forhold til at gribe den teknologiske eller faglige udvikling og sætte dette i spil på nye måder. Vi bruger vores forskellige kompetencer og viden til at initiere innovation omkring vores fagligheder eller sammensmeltning af fagligheder.”
Et videnmiljø indeholder kompetencer, der komplimenterer hinanden og gør den fælles viden større, end den viden vi kan opnå hver for sig. I et videnmiljø er følgende kompetencer repræsenteret:
Vores ambition er, at vores videnmiljø skal styrke vores kerneopgave igennem resultater indenfor uddannelsesudvikling, videndeling og markedsudvikling.
Vi stræber efter, at vi som skole skal skabe de bedste rammer for, at videnarbejdet bliver sjovt og skaber energi, og som dyrkes ud fra de mange spirer, der eksisterer rundt om i hele organisationen, så det ikke bliver en topstyret og tvungen opgave, der æder energi. Det kalder både på et ledelsesfokus, et fokus på fortællingen og kommunikationen samt et fokus på de sociale rammer.
Konkret vil vi i 2020 forsøge at gøre os erfaringer med Videnscenter for Automation & Robotteknologi og ud fra denne viden bygge videre på vores idéer og tanker om udviklingen af de gode videnmiljøer for TECHCOLLEGE.
Målsætninger og indsatser
Vi kombinerer vores fagligheder/viden på nye måder, så vi skaber nye styrkepositioner – vidensmæssigt og/eller markedsmæssigt.
Vi skaber det gode samarbejde på tværs af uddannelser/afdelinger omkring videnmiljø og styrker tværfaglighed.
Vi etablerer samarbejde med eksterne videnmiljøer.
Vi formulerer klare budskaber i forhold til, hvilken viden vi står på, og hvordan vores videnmiljø bidrager til vores kerneopgave – og får det kommunikeret ud både internt og eksternt.
Videnmiljøer skal sætte viden i spil i hele fødekæden omkring EUD, helt fra grundskole, til HTX, EUX, til EUD og endeligt på efteruddannelsesniveau.
Vi skal udforske, hvad viden i TECHCOLLEGE er – konkret og som begreb.
Både nationalt og globalt er der et stigende fokus på data og kvalitet i uddannelse – en udvikling der kun forventes at fortsætte. Vi forudser, at den udvikling, der har præget det videregående niveau i uddannelsessystemet, også vil slå igennem i ungdomsuddannelserne, og vi vil derfor proaktivt udvikle vores egne data- og kvalitetssystemer, så vi er på forkant. Med kvalitet, data og læring sætter vi derfor fokus på at udvikle en organisation, som systematisk arbejder med at indhente, opsamle og bearbejde og lære af data – både i ledelsen og mere bredt i organisationen.
Konkret organiseres dette arbejde med afsæt i følgende strategiske indsatsområder:
Uddannelse er vores kerneopgave – og vores berettigelse. Vi skal kontinuerligt stræbe efter at blive bedre til det, vi gør – for vores elevers skyld. TECHCOLLEGE skal derfor udvikles som en innovativ lærende organisation, der systematisk arbejder med at forbedre kvaliteten i vores uddannelser og undervisningen af vores elever. Vi vil udvikle og etablere en lærings-, evaluerings- og kvalitetskultur på alle niveauer af organisationen, hvor det er naturligt, at tale er understøttet af data, og at data er understøttet af tale. Denne udvikling sker med udgangspunkt i TECHCOLLEGEs fælles pædagogiske læringskultur.
TECHCOLLEGE skal derfor arbejde systematisk med at indsamle kvalitative og kvantitative data, som understøtter vores fælles arbejde med at udvikle undervisningskvaliteten. Der skal udvikles et meningsfuldt kvalitetssystem, som sikrer, at vi kontinuerligt bruger vores data til at skabe dialog om udvikling af kvaliteten i vores uddannelser – ikke fordi data er svaret på alt, men fordi data giver anledning til at stille de rigtige spørgsmål. Særligt de pædagogiske didaktiske metoder skal udfordres og udvikles gennem dialogen i de professionelle læringsfællesskaber samt mellem medarbejdere og ledelse.
Kvalitetssystemet skal udvikles i de kommende år med løbende inddragelse af både ledelse og medarbejdere. Dette sker for at fastholde et anvendelsesorienteret fokus på, hvordan kvalitetssystemet opbygges og udvikles. Kvalitetssystemet målrettes i første fase mod at indsamle de obligatoriske data fra undervisningsevalueringer, ETU, VTU og frafald samt at sikre en let tilgængelighed via et Business Intelligence (BI)-system. På sigt vil kvalitetssystemet dog skulle indfange alle de følgende kvalitetssøjler:
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal udvikle et kvalitetssystem, som giver en meningsfuld ramme for kvalitetsarbejdet i TECHCOLLEGE – for både ledelse og det pædagogiske personale.
TECHCOLLEGE skal etablere en klar og tydelig tilgang til at arbejde med kvalitet – en kvalitets- og læringskultur der når ud i alle kroge af organisationen, så hver enkelt medarbejder ved, hvad der forventes af ham/hende og kan se værdien af kvalitetsarbejdet.
TECHCOLLEGE skal udvikle vores systemlandskab og dataflow, så relevante data gøres tilgængelige for ledelse og det pædagogiske personale – både til langsigtet læring og til kortsigtet handling.
På TECHCOLLEGE vil vi udvikle den måde, vi som ledelse og organisation indhenter og bruger data på. Ikke fordi data skal diktere retningen, men fordi data kan gøre os klogere – på vores elever, vores uddannelser og vores organisation. Derfor vil vi systemetisk indsamle, behandle og anvende data, der kan bidrage til at styrke og udvikle organisationen – både lokalt og centralt. TECHCOLLEGE skal gennem datainformeret ledelse styrke både ledelsens og medarbejdernes anvendelse af skolens data i den daglige praksis, så data bliver en kvalificerende katalysator for den organisatoriske, strategiske, pædagogisk-didaktiske og administrative udvikling. Brug af data skal være en naturlig del af vores dagligdag – og en del af vores kultur.
Forudsætningen for datainformeret ledelse er, at data fremstilles overskueligt og let tilgængeligt for den enkelte medarbejder eller leder. TECHCOLLEGE ønsker derfor at opbygge en Business Intelligence-platform, der kan gøre data lettilgængelige, overskuelige og informerende. Teknologisk bliver det afgørende, at TECHCOLLGE har kontrol med egne data samt opbygger den nødvendige viden til løbende at kunne videreudvikle den datainformerede platform med nye variabler. Vi skal sikre fleksibel anvendelse af platformen, således at vi løbende kan udvikle og tilpasse de data, der indgår i systemet samt kan sikre leverandør uafhængighed.
Kvalitetsarbejdet og datainformeret ledelse vil udvikle sig over de kommende år, efterhånden som vi udvikler og kvalificerer datagrundlaget, hvilket løbende vil stille krav om en ledelsesmæssig og organisatorisk stillingstagen til, hvilke data vi anvender – samt til hvad. Derfor vil der være en tæt og løbende dialog mellem ledelse, samarbejdsorganisation og medarbejdere, når nye datakilder skal udvælges og implementeres. Konkret vil det strategiske fokus fra start være at sikre let tilgængelighed for uddannelseslederne på følgende data; økonomi, sygefravær, optag, elevfravær, frafald, holdstørrelser og kvalitetstal.
Målsætninger og indsatser
TECHCOLLEGE skal udvikle datainformerede ledelses- og beslutningsprocesser, hvor data understøtter vores fremadrettede beslutninger og fungerer som en metode til at kvalificere dialoger i hele organisationen.
TECHCOLLEGE skal udvikle og implementere et Business Intelligence-system, der kan fremvise relevante data på en nem, overskuelig og tilgængelig måde. Systemet skal på sigt kunne understøtte både kvalitative og kvantitative data.