Ja-hat og positive briller er fundet frem

 

- Jeg jubler - det er megafedt! Ikke det med virussen, selvfølgelig, men alle de muligheder, den åbner folks øjne op for!

Blaise Badré savner at være i køkkenet. Han savner at se sine gastronom-elever og sine kollegaer i kød og blod frem for at se en digital repræsentation af dem på en computerskærm. Men samtidigt har han valgt at tage grydeskeen i den anden hånd og prøver at se tingene fra en positiv vinkel i disse hjemsendelsestider, hvor kollegialt samvær og undervisning er henvist til at foregå fra hjemmekontoret.

- Vi kunne jo godt sidde og være trætte af, at det hele er, som det, men hvad får vi ud af det? Nej, lad os bruge muligheden for at blive bedre til at bruge de digitale muligheder, vi har, for der er jo så mange.

Blaise Badré har selv arbejdet digitalt med sin undervisning i noget tid. Han har, efter eget skøn, ikke printet et stykke papir til undervisningsbrug i måske to år.

- Men det er vigtigt at huske på, at en digitalisering af undervisningen og decideret fjernundervisning er to meget forskellige ting. Selvom jeg er vant til at arbejde digitalt med mine elever, så er der stadig store didaktisk udfordringer ved ikke at være fysisk sammen. Men det er altid sundt at blive presset til at tænke anderledes, og vi er virkelig nødt til at tænke anderledes nu.

Han sørger for at hjælpe eleverne godt på vej ved at indtale lydspor til sine PowerPoint-fremlæggelser, som eleverne kan se igen og igen og springe i gennem platformen Panopto. Han laver multiple choice-quizzer i Microsoft Forms, som fungerer inde i Microsoft Teams, hvor det meste af undervisningen foregår. Herinde opretter han også et fællesdokument til hver gruppe, som de kan arbejde i, hvor de formelle krav allerede er sat op. På den måde sikrer han, at eleverne ikke rammer nogen alt for stor teknisk barriere. Og kollegaerne er ved at være rigtigt godt med på vognen.

- De er virkelig ved at få øjnene op for de her muligheder. De laver undervisningsvideoer, som eleverne kan følge med i hjemmefra, de laver quizzer i Microsoft Forms - de har virkelig taget ja-hatten på. Og eleverne, de er jo født digitale, så de bliver i hvert fald ikke skræmt væk af at skulle klare tingene digitalt.

Når alt er sagt og gjort, så glæder Blaise Badre sig dog til at komme tilbage i køkkenerne på Rørdalsvej. For ‘man kan ikke lære at lave mad ved ikke at lave mad’, som han siger det.

- Vi har selvfølgelig en kæmpestor udfordring i forhold til det praktiske arbejde. Vi kan ikke bede eleverne om at købe råvarer, vi kan ikke regne med, at de har det rette udstyr derhjemme, så vi kan i virkeligheden ikke gøre særlig meget praktisk. Men så kan vi lægge vores energi der, hvor vi rent faktisk kan gøre noget og sørge for, at det bliver vildt godt og så håbe på, at vi snart kan vende tilbage til normalen igen.


Seneste nyheder

En god elevindsats betaler sig tifold igen

17-05-2022

Michael Batholomæussen er selv uddannet gastronom og datatekniker. Nu er han ansvarlig for datateknikerlærlingene hos Centrica Energy Trading, og indtil videre har det været en succes. Men han vil gerne endnu mere, og han har en klar holdning til, hvordan man får det bedste ud af at have lærlinge.

TECHCOLLEGE var vært ved FremKom-konference

16-05-2022

Mandag lagde flexhallen på Øster Uttrup Vej gulv til andet end tømrer-projekter. Her var TECHCOLLEGE nemlig vært for FremKom4 oplandskonference; en konference baseret på den nyligt udgivne FremKom4-rapport, men med fokus på Aalborg Kommune.

Elever tog med TECHCOLLEGE i biografen

12-05-2022

90 elever fik en gratis tur i biografen efter skoletid, hvor de så Doctor Strange 2. Idéen til biografturen opstod til Tech Challenge i august, hvor grundforløb 2-eleverne på grafisk tekniker-uddannelsen vandt 'Opfind et skolearrangement'-konkurrencen, og nu blev idéen altså endelig realiseret.

Vis flere