Mekanikerne har været virtuelle længe

 

Mandag 30. marts starter et hold elever på 2. hovedforløb på personvognsmekanikeruddannelsen, og her op til weekenden er der travlt med at få gjort klar til, at holdet kan få en flyvende start.

- Vi ringer rundt til alle de elever, der skal starte på mandag, så vi er sikre på, at de har helt styr på alt det tekniske og hvad, der kommer til at foregå, fortæller faglærer Bjørn Leed Petersen.

Heldigvis føler han, at de på netop personvognsmekanikeruddannelsen har et forspring, når det kommer til virtuel undervisning, som den jo står på i hele landet i denne tid.

- Vi har kørt vores undervisning rimelig fast i Moodle i 1,5-2 år nu. Vi var hurtige til at springe på de tekniske løsninger, da vi fik muligheden for det, og det betyder, at alle de elever, der har gået her i den tid allerede er vant til at arbejde virtuelt.

Al undervisningsmateriale og opgave ligger altså allerede i Moodle. Derfor er der heller ikke de store ben i at ringe rundt og få gjort eleverne klar. Der er dog enkelte elever, der kommer fra andre skoler, der ikke er lige så vant til at arbejde i Moodle og derfor lige skal guides igennem.

- Men det er til at overskue, når det ikke er alle 23-24 elever, man skal instruere i det hele. Vi har jo også et hovedforløbshold inde, der har afslutning i dag (fredag), som vi også skal se lidt til, fortæller Bjørn Leed Petersen med et lille grin.

Den fysiske lukning af skolen gør det svært, ja, faktisk umuligt at gennemføre den praktiske undervisning. Man kan jo trods alt ikke lige sende biler hjem i elevernes stuer.

- Men der er heldigvis masser af teori, vi kan undervise i. Så må de praktiske dele løses, når vi kan komme tilbage på skolens værksteder. Men mange af de praktiske ting er heldigvis noget, de laver til hudløshed ude hos mester, når de er i lære, så mon ikke det også går, at vi udskyder det lidt.

Det giver dog et problem i forhold til de prøver, der normalt afslutter et hovedforløb, for de kræver adgang til værkstedet.

- Dem må vi også udskyde. Heldigvis får vi en god fornemmelse af, om eleverne har fulgt med og har den nødvendige viden gennem de teoretiske opgaver. Så må vi altså vente med at sikre, at de også har hænderne rigtigt skruet på.


Seneste nyheder

En god elevindsats betaler sig tifold igen

17-05-2022

Michael Batholomæussen er selv uddannet gastronom og datatekniker. Nu er han ansvarlig for datateknikerlærlingene hos Centrica Energy Trading, og indtil videre har det været en succes. Men han vil gerne endnu mere, og han har en klar holdning til, hvordan man får det bedste ud af at have lærlinge.

TECHCOLLEGE var vært ved FremKom-konference

16-05-2022

Mandag lagde flexhallen på Øster Uttrup Vej gulv til andet end tømrer-projekter. Her var TECHCOLLEGE nemlig vært for FremKom4 oplandskonference; en konference baseret på den nyligt udgivne FremKom4-rapport, men med fokus på Aalborg Kommune.

Elever tog med TECHCOLLEGE i biografen

12-05-2022

90 elever fik en gratis tur i biografen efter skoletid, hvor de så Doctor Strange 2. Idéen til biografturen opstod til Tech Challenge i august, hvor grundforløb 2-eleverne på grafisk tekniker-uddannelsen vandt 'Opfind et skolearrangement'-konkurrencen, og nu blev idéen altså endelig realiseret.

Vis flere