Mekanikerne har været virtuelle længe

 

Mandag 30. marts starter et hold elever på 2. hovedforløb på personvognsmekanikeruddannelsen, og her op til weekenden er der travlt med at få gjort klar til, at holdet kan få en flyvende start.

- Vi ringer rundt til alle de elever, der skal starte på mandag, så vi er sikre på, at de har helt styr på alt det tekniske og hvad, der kommer til at foregå, fortæller faglærer Bjørn Leed Petersen.

Heldigvis føler han, at de på netop personvognsmekanikeruddannelsen har et forspring, når det kommer til virtuel undervisning, som den jo står på i hele landet i denne tid.

- Vi har kørt vores undervisning rimelig fast i Moodle i 1,5-2 år nu. Vi var hurtige til at springe på de tekniske løsninger, da vi fik muligheden for det, og det betyder, at alle de elever, der har gået her i den tid allerede er vant til at arbejde virtuelt.

Al undervisningsmateriale og opgave ligger altså allerede i Moodle. Derfor er der heller ikke de store ben i at ringe rundt og få gjort eleverne klar. Der er dog enkelte elever, der kommer fra andre skoler, der ikke er lige så vant til at arbejde i Moodle og derfor lige skal guides igennem.

- Men det er til at overskue, når det ikke er alle 23-24 elever, man skal instruere i det hele. Vi har jo også et hovedforløbshold inde, der har afslutning i dag (fredag), som vi også skal se lidt til, fortæller Bjørn Leed Petersen med et lille grin.

Den fysiske lukning af skolen gør det svært, ja, faktisk umuligt at gennemføre den praktiske undervisning. Man kan jo trods alt ikke lige sende biler hjem i elevernes stuer.

- Men der er heldigvis masser af teori, vi kan undervise i. Så må de praktiske dele løses, når vi kan komme tilbage på skolens værksteder. Men mange af de praktiske ting er heldigvis noget, de laver til hudløshed ude hos mester, når de er i lære, så mon ikke det også går, at vi udskyder det lidt.

Det giver dog et problem i forhold til de prøver, der normalt afslutter et hovedforløb, for de kræver adgang til værkstedet.

- Dem må vi også udskyde. Heldigvis får vi en god fornemmelse af, om eleverne har fulgt med og har den nødvendige viden gennem de teoretiske opgaver. Så må vi altså vente med at sikre, at de også har hænderne rigtigt skruet på.


Seneste nyheder

TECHCOLLEGE glæder sig over ny lærepladsaftale

29-05-2020

Torsdag aften kom en ny trepartsaftale på plads, som skal sikre flere lærepladser til elever på erhvervsuddannelserne. Der etableres en midlertidig løntilskudsordning til virksomheder, der har elever, hvilket vil give en vækst i antallet af uddannelsesaftaler.

Øvelseshoveder er rykket hjem til frisørelever i skolepraktik

05-05-2020

Det handler om at tænke kreativt i disse corona-tider, og det er lige præcis, hvad skolepraktikinstruktør Dorthe Frydendahl har gjort. Hendes frisørelever i skolepraktikken har lånt øvelseshoveder med hjem, så de stadig kan træne forskellige teknikker og har mulighed for at få faget i hænderne.

Formandsskifte i TECHCOLLEGE’s bestyrelse

01-05-2020

Fra 1. maj 2020 går Jan O. Gregersen fra næstformandsposten til formandsposten i bestyrelsen på TECHCOLLEGE.Formandsskiftet er resultatet af en tidligere indgået aftale om, at formandsposten hvert andet år skifter mellem at være besat af henholdsvis arbejdsgiver- og lønmodtagerrepræsentanter.

Vis flere