Webudvikleruddannelsen er en lidt speciel erhvervsuddannelse. For her er der ikke indlagt praktikophold i virksomhederne. Næh, I stedet er det en rendyrket skolebaseret uddannelse.
Det har Heinz Kanstrup, der er faglærer på uddannelsen, brugt utroligt mange timer på at tænke over i de seneste år. For hvordan overfører man bedst mulig teori til praksis, når eleverne ikke kommer ud i den “virkelige” verden i løbet af uddannelsen for at prøve teorien af?
Heinz har tænkt så meget over det, at han valgte at bruge den undren som grundlag for sit afsluttende projekt under diplomuddannelsen i erhvervspædagogik (DEP) - og det gik så godt, at han nu er blevet honoreret med prisen for Årets Bedste DEP.
- Det er ret vildt. Jeg var til eksamen 20. december, og der fik jeg at vide, at jeg var nomineret. Men så har jeg jo sidenhen været inde og læse nogle af de andre nominerede projekter, og de er altså virkeligt gode. Og så er der jo gået nogle måneder, corona-krisen ramte og så har jeg faktisk lidt slået det ud af hovedet og tænkt, at der nok var blevet valgt en anden vinder, fortæller Heinz Kanstrup.
Han mærkede om noget corona-krisen ramme. For på grund af netop sit arbejde med at understøtte elevernes praktiske udvikling og læring havde han fået oprettet et forløb, hvor holdet skulle tre uger til Spanien for at samarbejde med en spansk erhvervsskole om udvikling af en app. Og der sad de og arbejdede under sydens sol, da statsministeren pludselig gik på skærmen og lukkede landet ned.
- Ja, det var en noget ærgerlig og brat afslutning, men selvom vi kun nåede at være der i to uger, så blev vi mange erfaringer rigere, og jeg blev bare styrket i min tro på, at sådan et projekt med rendyrket fokus på det praktiske virkelig rykker noget for eleverne.
I sit DEP-projekt, der har titlen ‘I morgen er der atter et fag’, formulerer Heinz Kanstrup en metode, der forsøger at forene det, der populært hedder 21st Century Skills, med det, tekstbøgerne kalder ‘entrepreneurship’.
- 21st Century Skills er for eksempel en slags beskrivelse af kompetencer, som en masse store virksomheder forudser, at vi kommer til at mangle på fremtidens arbejdsmarked, og vi derfor skal forsøge at indgyde i vores elever. Det har meget fokus på samarbejde, læringsmetoder, kommunikation og sådan, men vi må ikke glemme fagligheden. Vi skal ikke bare skabe gode medarbejdere, men også gode håndværkere, der faktisk kan deres fag, og det er det, jeg har forsøgt med min model.
Modellen - og arbejdet med den - har altså tydeligvis gjort indtryk hos bedømmelseskomitéen bag Årets DEP 2019. Med titlen følger også en ceremoni, hvor uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen officielt vil overrække prisen, men på grund af corona-krisen er den ceremoni indtil videre udskudt til 12. november.
Indtil da skal Heinz Kanstrup dog nok nå lige at fejre det lidt.
- Jeg ved ikke, hvor meget det betyder for andre, men for mig betyder det utroligt meget. Det er en opgave, jeg har lagt utroligt mange timer i, og et emne, som jeg har arbejdet med i de sidste 5 år. Så der er lagt en flaske champagne på køl, og når ungerne er lagt i seng i aften, så bliver proppen nok lige taget af den, slutter han.
Bedømmelsesudvalgets begrundelse for valget af Heinz Kanstrups projekt som vinder af Årets DEP kan læser her: