Svarer en receptionist ikke bare på mails?

 

- Jeg bliver ofte mødt af spørgsmål om, hvad vi laver som receptionister: ”Svarer I ikke bare på mails?”, fortæller Anna Bjerrum Andersen, som er den ene af de to deltagere fra receptionistuddannelsen, der skal til DM i Skills sidst i april.

Den anden deltager er Gabriella Pedersen, og sammen sidder de og øver paratviden med deres faglærer Jacqueline Graungaard Taul. De skal nemlig kunne svare på spørgsmål om hoteller, antal af stjerner, seværdigheder og årstal for opførelse af historiske bygninger uden hjælpemidler, hvis de skal gøre sig forhåbninger om at vinde DM i Skills i år.

- Jeg havde ikke regnet med, at der var noget, vi skulle kunne udenad. For vi har jo altid en computer til rådighed og adgang til Google, siger Gabriella, der har sat dagen af til træning sammen med Anna og Jacqueline.

Udover at øve paratviden øver de også rollespil og træner ”det gode værtskab”. For hvad stiller man op, hvis en gæst ikke har fået sin bagage udleveret i lufthavnen og skal bruge en fin skjorte til en konference?

En receptionist er lidt af en blæksprutte og skal med den største imødekommenhed både svare på gæsternes mange spørgsmål, løse dilemmaer, lave regnskaber og forsøge at skabe mersalg. Men udfordringen er at fortælle andre, hvad det er, man kan som receptionist. Modsat andre erhvervsfag, har receptionisten ikke et fysisk produkt at vise frem, som når en murer kan fremvise en færdig murstensvæg. Derfor er DM i Skills også en særlig mulighed for at vise faget frem.

Udover at sætte fokus på fagets faglighed handler deltagelsen i DM i Skills for både Gabriella og Anna især om at blive endnu dygtigere receptionister.

- Det er en kæmpe anerkendelse at blive spurgt, om man vil være med. Jeg har ikke deltaget i konkurrencer før, men jeg ser det som en stor mulighed for at dykke ned i faget og blive dygtigere til svendeprøven, fortæller Gabriella, der afslutter sin uddannelse til sommer.

Gabriella er i lære på Pier 5 Hotel i Aalborg, og træningen til DM i Skills foregår for både Gabriella og Anna hver dag på jobbet. Her øver de sig på at tage imod gæsterne og betjene dem bedst muligt. Dagligdagens erfaringer kan de for eksempel bruge i rollespillet til konkurrencen.

- Det giver mig et fagligt forspring, og det giver en mulighed for lige at stoppe op og reflektere over faget til forskel fra en hverdag, der bare suser afsted. Det giver mig et fokus, som gør, at jeg bliver dygtigere til mit job, siger Anna, der til daglig er i lære på Munkebjerg Hotel i Vejle.

Selvom Anna og Gabriella møder gæster hver dag, så er det alligevel noget andet, når man pludselig skal konkurrere i det. 

-  Det mest nervepirrende er det store publikum, som kommer til at gå rundt og iagttage en, og så er jeg nervøs for, at jeg skal gå i stå i et rollespil. Selvom det nu går meget naturligt, når vi øver os. Det er jo det, vi gør hver dag på vores arbejde, siger Gabriella.

I hverdagen arbejder de også i vante omgivelser og i systemer, de kender. Derfor er udfordringen til DM i Skills også, at de pludselig er i ukendte omgivelser og skal bruge et bookingsystem, som de måske ikke er vant til at bruge.

- Jeg er nervøs for, at jeg pludselig ikke kan huske svaret på noget, jeg udmærket ved, siger Anna, der taler om dysten i paratviden.

Heldigvis bedømmes Anna og Gabriella ikke kun på deres rigtige svar, men mere på, hvordan de giver deres svar. Det vil sige, hvordan deres værtskab er, hvordan de håndterer forskellige situationer og deres generelle serviceniveau, som Anna beskriver det:

- Vores vigtigste opgave er at få gæsten til at føle sig hjemme og give dem en god velkomst ved at smile og være imødekommende, siger Anna og uddyber 4x20-reglen.

Den handler om, hvordan man møder gæsten for første gang. Det handler om at læse gæstens adfærd for at matche den. Gabriella supplerer:

- Hvis det er nedtonet person, så går det ikke at møde personen i højt tempo.

Til konkurrencen får alle deltagere en hotelbeskrivelse og skal på den baggrund udarbejde et tilbud på dansk og engelsk, som passer til gæstens ønsker. Det kan også være, at de skal håndtere en klage og dermed give et bud på en kompensation. Dernæst skal de lave rollespil i forbindelse med check ind- og check ud-situationer. De skal gennemgå et værelsestjek og kunne udpege fejl og mangler. Hvis de kommer hele vejen til finalen, er det her, de skal brillere i paratviden.

Både Anna og Gabriella indrømmer, at det ville være fedt at vinde konkurrencen, og anerkender, at de også er konkurrenter. Men de er også kolleger og er samtidig enige om, at det er selve processen og den faglige udvikling, der er det allervigtigste for dem. Som Anna slår fast:

- Bare det, at blive udpeget og spurgt, om man vil deltage, er en sejr i sig selv.

Vil du vide mere?

Du kan læse mere om DM i Skills lige her.

Og hvis du vil følge med i, hvilke deltagere, vi sender med til arrangementet, kan du følge med i det lige her.


Seneste nyheder

Netværksmøde for frisører og kosmetikere

05-10-2022

Cirka 30 mestre og lærlingeansvarlige fra frisør- og kosmetikerbrancherne valgte at bruge deres tirsdag aften på TECHCOLLEGE, da skolen var vært for et netværksmøde, hvor der blev diskuteret, hvad virksomhederne forventer af deres lærlinge og af TECHCOLLEGE som skole, hvordan vi i samarbejde kan få nok unge til at vælge fagene til - og hvordan man som mester så får det bedste ud af aftalen, når man har taget en lærling.

Sander træner til WorldSkills

04-10-2022

Sander Hem Münchow har for en stund været tilbage på TECHCOLLEGE, selvom han for længst har skiftet uddannelsesaftalen ud med en fastansættelse hus Nymann Teknik. Han er nemlig ved at gøre klar til at deltage ved WorldSkills.

Årets Læreplads 2022 er...

03-10-2022

Flairmo ApS er årets læreplads 2022! Der er måske ikke mange, der kender til virksomheden, der fra beskedne lokaler i Aalborg Øst både selv producerer og også distribuerer kompressorer og vakuumpumper, men mandag 3. oktober skrev de sig ind i historiebøgerne som Årets Læreplads 2022.

Vis flere