Receptionist

 

22

dage til næste ansøgningsfrist

Receptionen er et hotels informationsknudepunkt og servicecenter, og som receptionist er det din opgave at løse de mange meget forskellige opgaver, der lander her: den perfekte velkomst til gæsterne, booking og bestilling, afregning og afsked, fortælle om services, arrangere udflugter, lave aftaler med leverandører – ja, opfylde gæsternes ønsker for at give dem den optimale oplevelse af kvalitet og service på netop dit hotel. Konkurrencen er skarp i turistbranchen. Meget afhænger af din indsats og faglighed. Som receptionist skal du arbejde både sent om aftenen og i weekender. Der er også muligheder for at arbejde i udlandet. Både under din uddannelse og bagefter.

Kommer du direkte fra folkeskolen (9./10. klasse), skal du starte på fagretningen (GF1) Mad og oplevelser. Hvis det er mere end et år siden, du gik ud af folkeskolen, skal du starte på grundforløb 2 (GF2).

På TECHCOLLEGE starter vi som udgangspunkt nye GF2-hold op på receptionistuddannelsen to gange om året.

Fordelsuddannelse

Receptionist er en fordelsuddannelse, så derfor garanterer branchen, at der vil være lærepladser til ni ud af 10 elever.

Start som receptionistelev

Varighed:
Maks. 3 år. – har du studentereksamen, kan du tage uddannelsen på 2 år og 2 måneder.


Fag på receptionistuddannelsen: 
Dansk, engelsk, samfundsfag, psykologi, salg og marketing, branchejura og forsikring, brancheøkonomi, sikkerhed, innovation og drift, konferencelære, receptionistarbejde og teknik, service og gæstebetjening, turistlære, kulturforståelse, værtskab og helhedsforståelse m.fl.

Det lærer du på receptionistuddannelsen

En receptionist er lidt af en faglig blæksprutte, så du skal lære mange forskellige ting for at blive en god receptionist. På uddannelsen lærer du at arbejde rationelt og samtidig serviceorienteret ved en reception, når du fx booker værelser, tjekker gæster ud og ind eller fungerer som gæsternes rådgiver. Du lærer om valuta og regnskabsarbejde, og du lærer at kommunikere mundtligt og skriftligt på engelsk. Som receptionist har du også ansvar for sikkerhed. Derfor skal du lære, hvordan man forebygger uheld, og hvordan man forholder sig i tilfælde af brand og andre krisesituationer. Butikssalg, sekretærarbejde, samarbejde med leverandører og andre faggrupper, håndtering af klager og afregning skal du også kunne arbejde med.

Her kan du se eksempler på emner, som man arbejder med på receptionistuddannelsen:

  • Samfundsfag
  • Psykologi
  • Salg og service
  • Engelsk
  • Branchejura og forsikring
  • Brancheøkonomi
  • Konferencelære
  • Receptionsarbejde og -teknik
  • Sikkerhed
  • Turistlære
  • Kulturforståelse

Se mere om uddannelsens indhold i vores lokale undervisningsplaner

Videreuddannelse efter receptionistuddannelsen

Som receptionist kan du videreuddanne dig til fx serviceøkonom.

Der er flere muligheder, og du kan se en del af dem på ug.dk.

Adgangskrav og tilmelding

Ta' en snak med en vejleder

Du er velkommen til at kontakte en af vores vejledere, hvis du sidder med spørgsmål til receptionistuddannelsen.
Pia Mossing Thomsen
Uddannelses- og erhvervsvejleder
Tanja Holland Hattel
Uddannelses- og erhvervsvejleder
Henry Purkær
Praktikpladskonsulent

Lærere på receptionist

Charlotte Nielsen
Faglærer
Jena Nielsen
Faglærer
Nina Deleuran Michelsen
Faglærer

HTS-legat til engagerede elever

Mandag eftermiddag uddelte HTS Nordjylland deres årlige legater til elever, der 'er engagerede og til stede i uddannelsen, kæmper for at nå sine mål og bruger sine evner på andre end sig selv'.I år uddelte fonden i alt 240.000 kroner til 12 elever, heriblandt fire elever her fra TECHCOLLEGE.