Søg

Mere end bare motorer og bremser

Der er - som altid - gang i den i værkstedet hos personvognsmekanikerne, hvor eleverne på grundforløb 2 hver uge har  fokus på en del af bilen.

I denne uge handler det om bremser, men dem er Mathias Jensen og Mikkel Eriksen færdige med at tjekke, så de sidder i kabinen på den lille Citroen. Selvom ugens fokus er bremser, så er der nemlig altid en lille ekstra opgave, der også skal løses. Denne gang er det lyset i loftet af bilen, der skal måles spænding på, og selve opgaven er gået meget nemt for de to elever. Men nu skal lampen sættes fast i loftet igen.

- Det er jo ligesom at samle IKEA-møbler, det her, siger Mathias tydeligt irriteret.
- Ja, så er det noget sjovere at rode med bremserne, tilføjer Mikkel.
- Men det er jo mere end bare motorer og bremser, hvis man gerne vil være mekaniker.

undefined

De får lampen sat i - tror de, men den ene klikarm sidder stadig udenfor.
- For h...... da også, nu får den snart bare et slag! siger Mathias, inden han prøver en ny fremgangsmetode: han tager selve lampen ud af rammen, sætter rammen i loftet lige så nemt og derefter lampen i rammen. Voila
- Hvorfor gjorde vi ikke bare det der fra start, spørger Mikkel.
- Jeg er mekaniker, ikke elektriker! Svarer Mathias

Nu er det tid til at få tjekket, om arbejdet med bremserne rent faktisk har virket. Mikkel giver den et par pump med foden.
- Jeg tror, den er god nok. Hvis der er luft i systemet, så kan man trykke bremsen helt i bund, og det kan jeg ikke.
Mathias er steget ud af bilen og begynder at skubbe den bagud. Den skal en tur over på bremsefeltet, så de kan få syn for, om bilen bremser lige godt på begge hjul.
- Det ville være væsentligt nemmere, hvis du gad at dreje på rattet også, kommanderer Mathias ind mod Mikkel, der stadig sidder i bilen og taster på sin computer.
- Ja ja, jeg skal jo lige have skrevet ned, hvad vi har lavet.

undefined

På bremsefeltet er resultatet godkendt. Bremserne på de to forhjul bremser nogenlunde lige godt. Inden for den godkendte margen på maksimalt 20% forskel, i hvert fald.
- Det er da meget godt i forhold til, at det er en så gammel bil, siger Mathias.
- Ja, og vi har jo kun arbejdet med bremsevæske. Og kun i højre side, tilføjer Mikkel.
- Ja, det kan vi da godt være tilfredse med, det her.

Indtil de ikke kan. Måleren på væggen viser pludselig en forskel i bremseevnen de to hjul imellem på 25%. Den skal helst ligge under 20%.
- Hvad har du nu lavet derinde? spørger Mathias henvendt til Mikkel i bilen.
- Ingenting. Jeg har gjort præcis som før!

undefined

Mathias kigger rådvildt mellem måleren og den lille sorte Citroen.
- Det er fordi, du holder helt skævt! Man kan godt se, du ikke har kørekort, bemærker en tredje elev, da han tilfældigt kommer forbi seancen.
Mathias går rundt til forenden af bilen.
- Det tror jeg nu ikke har noget at sige, mumler han, inden han alligevel foreslår Mikkel at få bilen rettet lidt til venstre.
Som sagt så gjort, og Mathias starter måleren igen. Tilbage på de acceptable 15%.
- Det får jeg lige skrevet ind, konkluderer Mikkel inde fra bilen.

undefined