Hvem kan splitte en gammel Ford ad og bygge pantsystemer ud af den? Hvem kan lave forhindringsbaner med fokus på de 17 verdensmål ud af genbrugsmaterialer? Hvem kan gøre affaldsudsmidning til en sportsgren?
Det kan Grundforløb 1 (GF1) på TECHCOLLEGE da!
Uge 38 stod i bæredygtighedens tegn på GF1 på TECHCOLLEGE. Her arbejdede alle GF1-hold hele ugen med forskellige projekter inden for rammen 'bæredygtighed'. Hvordan det blev grebet an var derimod forskelligt fra fagretning til fagretning.
Før sommerferien var underviserne fra de forskellige fagretninger nemlig samlet, hvor de i løbet af nogle dage skulle planlægge bæredygtighedsugen. Du kan se en lille video fra de dage nederst på siden her.
På fagretningen 'Mad og oplevelser' var der - ikke overraskende - fokus på råvarer. Eleverne blev derfor delt op i forskellige hold, der hver trak et emne, f.eks. kornprodukter, mejeriprodukter, fjerkræ og æg og så videre. Herefter skulle de selv undersøge emnet, hvor bæredygtigt det var og kunne gøres - og det hele blev afsluttet med et fælles arrangement, hvor elever fra de andre fagretninger kunne komme forbi og eksempelvis se, om de kunne smage forskel på importeret og lokal opdrættet grisekød.
På 'Konstruktion, produktion og biler' var temaet 'pantsystemer'; hvordan kan man lave et pantsystem, der får flere folk til rent faktisk at pante deres plastflasker? Og hvor stor betydning har det for miljøet?
Og sådan var der altså forskellige tiltag. Men i stedet for at læse om det, så kan du se et udpluk fra nogle af fagretningerne i videoen øverst på siden.