Pressemeddelelse - Techcollege: Vi tager ansvar for tryghed i hele uddannelsesforløbet
DR’s aktuelle dokumentarserie “Bare en lortelærling” sætter fokus på en række stærkt kritisable forhold for nogle lærlinge i byggebranchen...
Hos DESMI i Nørresundby er det ikke bare en god gerning at tage elever ind – det er en investering i både kvalitet og fremtid.
Når Karina Poulsen, Senior Manager, Global Marketing hos DESMI, taler om mediegrafikerelever fra Techcollege, er det med både faglig stolthed og stort engagement. Hun ved, hvad det kræver at oplære – og hvad det giver tilbage.
“Vi får ny energi og friske øjne på vores opgaver – og det overrasker mig hver gang, hvor hurtigt vi bliver afhængige af dem.”
I DESMIs marketingafdeling har Karina haft mediegrafikerelever i mere end 10 år, og ifølge Karina handler det i høj grad om ansvar og faglighed.
“Som virksomhed har vi et medansvar for at uddanne fremtidens medarbejdere. Det er ikke noget, vi gør halvt. De får strategiske opgaver, og vi har høje forventninger.”
Eleverne er med til at producere alt fra annoncer og rollups til videoproduktion og grafiske identiteter – og det, de laver, bliver brugt og bemærket.
“Det er deres plakater, der hænger på opslagstavlerne. Det er deres grafik, der bruges på messer og i kampagner. Det giver stolthed – både for dem og for os.”
Karina understreger, at det kræver en indsats at onboarde en elev – men hun har en klar opfordring til andre virksomheder:
“Gør det. Start for eksempel med et halvt år. Når først eleven er kommet ind i tingene, får man så meget igen. Det løfter niveauet, det bliver sjovt og vi bliver som sagt hurtigt afhængige af dem.”
Hos DESMI er de med andre ord meget optagede af “missionen” om at bidrage til de unge menneskers fremtidige karriere. Dét at de kan være med til at sende lærlinge godt videre i arbejdslivet – det gør det både spændende og meningsfuldt at arbejde med lærlinge.
Karinas råd: “Det er også mit ansvar, at lærlingen føler sig hjemme”
For Karina handler det at have lærlinge ikke kun om opgaver og produktion. Det handler i lige så høj grad om at tage ansvar for fællesskabet.
“Det er gået supernemt. Som leder er det dog ekstremt vigtigt, at jeg selv er aktiv i processen og introducerer lærlingen til kollegerne rundt omkring i organisationen. Det er ikke alene lærlingens ansvar – det er også mit – at sikre, at de føler sig godt hjemme i fællesskabet.”
Melissa Katrine Kristensen er snart færdigudlært mediegrafikerelev hos DESMI. Hun beskriver, hvordan hun blev kastet ud i reelle opgaver fra første dag – og hvordan det har styrket både hendes faglighed og selvtillid.
“At få ansvar fra starten har gjort mig mere moden og har styrket mig i at turde kaste mig ud i nye ting – også privat. Det giver en følelse af, at 'du kan godt', og at man bliver taget alvorligt som fagperson.”
Hendes læretid har budt på alt fra design af bannere og flyers til internationale messer og kommunikation med kolleger i hele verden.
”I DESMIs marketingafdeling er der sjældent to dage, som er ens. Jeg har selvfølgelig nogle faste opgaver, men man kan være helt sikker på, at der dagligt kommer nye opgaver ind fra sidelinjen. Vi har det skønneste team, så det eneste, jeg kan være sikker på, når jeg møder ind om morgenen, er, at der er smil, grin og god stemning.”
Sebastian Brix Hermansen, som netop er begyndt hos DESMI som elev, oplever det samme fra første dag. Allerede i den første uge fik han opgaver med reelt output – og blev mødt med forventninger.
“Det giver et stort boost, når man føler, at der virkelig er brug for en fra dag ét, og at de opgaver man får, er reelle og brugbare. Jeg kunne mærke, at jeg blev taget seriøst.”
Og Sebastian mærker tydeligt, at det ansvar ikke bare er tomme ord.
“Som elev får jeg muligheden for at opbygge en tillid, der gør, at jeg føler mig som en værdifuld del af teamet – ikke bare den nye. Det motiverer mig til at tage initiativ og lære endnu mere.”
Begge elever beskriver, hvordan DESMI fra starten har mødt dem med åbenhed, varme og plads til at vokse.
“Jeg føler mig aldrig som ‘eleven’, men bare som en ligeværdig del af teamet,” siger Melissa.
“Andre virksomheder bør lære af den måde, DESMI integrerer elever. Her bliver vi en del af fællesskabet og får lov til at gøre en forskel,” supplerer Sebastian.
DESMI A/S er en dansk pumpeleverandør med hovedsæde i Nørresundby. Virksomheden blev stiftet i 1834 i Aalborg af Henning Smith under navnet De Smithske. I dag er de mest væsentlige forretningssegmenter Marine, Industri, Olieopsamling, Fiskeopdræt, Forsvar og Forsyning.
DESMI udvikler, fremstiller, sælger og servicerer pumper og pumpesystemer, miljøudstyr og løsninger, som er relateret til disse områder.
Marketingafdelingen i Nørresundby består i dag af 5 medarbejdere – hvoraf en fast lærling er en vigtig og integreret del af teamet.
DR’s aktuelle dokumentarserie “Bare en lortelærling” sætter fokus på en række stærkt kritisable forhold for nogle lærlinge i byggebranchen...