De fleste tænker måske nok røde og sorte ledninger, lyskontakter og relæer, når snakken falder på elektrikerfaget. Men for de elever på elektrikeruddannelsen, der har valgt det valgfri hovedforløbsmodul ’robot-elteknik’, er der helt andre boller på suppen.
Her står den nemlig – som navnet på modulet så fint antyder – på robotter. Med fokus på teknikken bag, jovist, men også med indblik i funktionaliteten. For selvom man måske skulle tro, at elektrikerne bare skal sørge for, at strømmen til robotten virker, så er virkeligheden en anden.
- Vi har ikke været så gode venner med kameraet, men jeg tror, vi er nået til enighed nu. Der er måske lidt meget tape, men det er fordi, vi har skiftet tusch et par gange og måske ikke lige har fået taget al tapen af hver gang.
Jonas Vilsen demonstrerer den robot, han og Esben Pedersen har været i gang med at programmere.
- Den skal registrere, om der er tegnet på emnet eller ej. Hvis der er tegnet på den, så skal den rengøre den med en svamp – to gange. Hvis der ikke er tegnet på den, så skal den tegne på den, forklarer han.
Emnet er en lille rund plastikklods, og ’tegne på den’ er helt bogstaveligt ment. For enden af en robotarm har de to elektrikerelever tapet en tusch, en svamp og et kamera fast.
- Det er jo en simpel opgave, men det er sådan noget, der kan spare rigtigt mange manuelle arbejdstimer, forklarer Esben Pedersen.
- Du skal bare se, når vi skruer op for hastigheden…
Indtil nu har robotarmen bevæget sig i bløde, langsomme bevægelser. Som et forsigtigt barn, der koncentrerer sig om hver en bevægelse for ikke at ødelægge sin nye julegave. Men med et par tryk på computerens tastatur beder Jonas Vilsen robotarmen om at tage arbejdshandskerne på. Og det gør den.
Det er ikke meget lyd, der slipper ud af robotarmen, og den kommer nok heller ikke til at svede af arbejdet – men det går stærkt! Bevægelser er måske nok stadig bløde, men de er så hurtige, at det er svært at se forskel på bløde og hårde bevægelser.
- Vi har fem robotarme i samme model på min læreplads, hvor de sorterer, flytter og vender marmeladeglas, så de alle står helt rigtigt når de for eksempel skal pakkes, fortæller Jonas Vilsen om produktionshallen hos Scandic Food, hvor han er i lære.
Han regner ikke med at komme til at skulle arbejde med robotarmene hos Scandic Food, men han har alligevel selv valgt modulet her, fordi han synes det er et spændende område, og han tænker, at det er fint at have med, hvis han på et tidspunkt vil læse videre og bygge oven på sin EUX.
Esben Pedersen, derimod, er blevet ’anbefalet’ at tage modulet af sin mester hos Dansk Salt.
- Vi har også robotarme i produktionen hos os, selvom det er en anden model, og jeg kommer helt sikkert til at skulle arbejde med dem, når jeg kommer tilbage i lære. Jeg skal nok ikke ligefrem programmere dem, men det er jo stadig fint at have den viden med, for det kommer jo kun til at fylde mere og mere, fortæller Esben Pedersen, der ikke har nogen planer om at bygge oven på sin EUD.
Robot-elteknik-modulet er blandt andet blevet muligt på baggrund af arbejdet med Videncenter for Automation og Robotteknologi.