Frisørkæden My & Holger har altid mange elever ansat. I alle tre saloner. Det er en helt bevidst strategi, fortæller salonens ejer Maria og bestyrer Jeanette:
- Det er vigtigt for vores fag – vi kan ikke få udlærte frisører, hvis vi ikke selv uddanner nogen.
Med det er ikke kun samfundsansvaret og ansvaret for fagligheden, det handler om:
- For os er det et kæmpe aktiv, fortæller Maria.
- Det gør noget for dynamikken i salonen – elever har et andet drive, de kommer med noget andet.
- Vores udlærte frisører er ikke så stressede, som dem der er på saloner, der ikke har så mange elever, tilføjer Jeanette.
Hos My & Holger finder de eleverne ret tidligt på uddannelsen. De skal dog lige være startet på skolen og være i gang med faget, så de har vist disciplin og interesse.
Med en tidlig aftale kan eleverne tage nogle praktikperioder på grundforløbet hos My & Holger og lære nogle færdigheder inden kontrakten begynder. Dermed knytter de også eleverne til salonerne og lærer dem, hvad salonen forventer. Tilknytningen gælder også socialt:
- De skal med til vores sommerfest, de bliver inviteret med til vores kurser og til træningsaften – de er en del af salonen fra aftalen er indgået, og så ligger der en kontrakt og venter på dem, når de har bestået deres grundforløb, fortæller Jeanette, og Maria uddyber:
- Det er vigtigt at de har en tilknytning. De er jo en del af vores virksomhed – en del af vores brand.
Den tidlige aftale giver også en anden klar fordel, fortæller Jeanette:
- Når vi laver aftaler tidligt på uddannelsen, er der flere at vælge mellem.
Det er tydeligt, at My & Holger også tænker i at være en attraktiv læreplads. Dels ved at have et ungt miljø med flere elever, men også ved at give eleverne mulighed for at udvikle sig hurtigt. Maria og Jeanette fremhæver flere gange, at fagligheden er i fokus:
- Vi giver dem lov til at ordne hår tidligt, fortæller Maria og uddyber:
- Man bliver ikke en dygtig frisør af at gøre rent. Det skal også gøres, og det er en del af arbejdet, men det er ikke det hele.
- De får lov til at have kunder, når de har niveau til det – som en udlært frisør. Vi ser på, hvad de kan, og laver individuel udvikling. Ikke efter hvor længe de har været her, men hvornår de er klar, forklarer Jeanette.
Oftest finder My & Holger elever ved at tage på ’speeddating’ på TECHCOLLEGE. Skolens lærepladskonsulent opfordrer først eleverne til at aflevere en ansøgning hos My & Holger, der så kan kigge ansøgningerne igennem, inden de tager en indledende snak på skolen. Som regel resulterer speeddatingen i, at en håndfuld elever får en mere formel samtale hos My & Holger, inden der bliver lavet en kontrakt.
- Vi er megastolte af vores fag, så det skal dem, vi ansætter også være, forklarer Jeanette.
- Vi elsker at have elever, opsummerer Maria:
- Vi synes ikke, vi har mange elever – vi synes alle andre har for få.