Ja-hat og positive briller er fundet frem

 

- Jeg jubler - det er megafedt! Ikke det med virussen, selvfølgelig, men alle de muligheder, den åbner folks øjne op for!

Blaise Badré savner at være i køkkenet. Han savner at se sine gastronom-elever og sine kollegaer i kød og blod frem for at se en digital repræsentation af dem på en computerskærm. Men samtidigt har han valgt at tage grydeskeen i den anden hånd og prøver at se tingene fra en positiv vinkel i disse hjemsendelsestider, hvor kollegialt samvær og undervisning er henvist til at foregå fra hjemmekontoret.

- Vi kunne jo godt sidde og være trætte af, at det hele er, som det, men hvad får vi ud af det? Nej, lad os bruge muligheden for at blive bedre til at bruge de digitale muligheder, vi har, for der er jo så mange.

Blaise Badré har selv arbejdet digitalt med sin undervisning i noget tid. Han har, efter eget skøn, ikke printet et stykke papir til undervisningsbrug i måske to år.

- Men det er vigtigt at huske på, at en digitalisering af undervisningen og decideret fjernundervisning er to meget forskellige ting. Selvom jeg er vant til at arbejde digitalt med mine elever, så er der stadig store didaktisk udfordringer ved ikke at være fysisk sammen. Men det er altid sundt at blive presset til at tænke anderledes, og vi er virkelig nødt til at tænke anderledes nu.

Han sørger for at hjælpe eleverne godt på vej ved at indtale lydspor til sine PowerPoint-fremlæggelser, som eleverne kan se igen og igen og springe i gennem platformen Panopto. Han laver multiple choice-quizzer i Microsoft Forms, som fungerer inde i Microsoft Teams, hvor det meste af undervisningen foregår. Herinde opretter han også et fællesdokument til hver gruppe, som de kan arbejde i, hvor de formelle krav allerede er sat op. På den måde sikrer han, at eleverne ikke rammer nogen alt for stor teknisk barriere. Og kollegaerne er ved at være rigtigt godt med på vognen.

- De er virkelig ved at få øjnene op for de her muligheder. De laver undervisningsvideoer, som eleverne kan følge med i hjemmefra, de laver quizzer i Microsoft Forms - de har virkelig taget ja-hatten på. Og eleverne, de er jo født digitale, så de bliver i hvert fald ikke skræmt væk af at skulle klare tingene digitalt.

Når alt er sagt og gjort, så glæder Blaise Badre sig dog til at komme tilbage i køkkenerne på Rørdalsvej. For ‘man kan ikke lære at lave mad ved ikke at lave mad’, som han siger det.

- Vi har selvfølgelig en kæmpestor udfordring i forhold til det praktiske arbejde. Vi kan ikke bede eleverne om at købe råvarer, vi kan ikke regne med, at de har det rette udstyr derhjemme, så vi kan i virkeligheden ikke gøre særlig meget praktisk. Men så kan vi lægge vores energi der, hvor vi rent faktisk kan gøre noget og sørge for, at det bliver vildt godt og så håbe på, at vi snart kan vende tilbage til normalen igen.


Seneste nyheder

Techcollege har iværksat samarbejde med Nordjyllands Politi på baggrund af trussel

05-12-2024

Byggeriets Faglærerpris 2024 går til vores engagerede faglærer-team på EUD 8/9

26-11-2024

Techcollege modtager donation på 108 mio. kr.

21-11-2024

Vis flere