- Det, du giver af dig selv, er også det, du får igen.
Sådan lyder konklusionen fra Michael Bartholomæussen efter en god snak om virket som elevansvarlig hos Centrica Energy Trading og de mange aspekter af at have lærlinge; udfordringerne, mulighederne, faldgruberne, goderne. Men mest sidstnævnte, for de er da heldigvis trods alt flest. Om hvad han har taget med fra da han selv var i lære - både som datatekniker, men også som gastronom.
Hele snakken starter dog mere lavpraktisk om, hvad det at have lærlinge betyder i hverdagen.
- Mandskabsmæssigt giver det en helt anden dynamik og en masse god energi. Vi sidder på et kontor, hvor vi er fra 24 til 67 år gamle, og det fremmer uden tvivl kulturen, at vi har det spænd nu med eleverne. Og så tvinger det jo os “gamle” hoveder til hele tiden at forholde os til, hvorfor vi egentlig gør, som vi gør, og om vi nu egentlig er så kloge, som vi selv går og tror, fortæller Michael Bartholomæussen indledningsvis, inden han med et grin kommer med et eksempel på, hvad han mener.
- Jeg har da flere gange taget mig selv i at være ved at svare på et spørgsmål fra en af eleverne og så simpelthen måtte sige “ved du hvad, jeg tror måske, jeg står og lyver - lad mig lige tjekke op på det”. Det nytter jo ikke noget, at jeg går og lærer dem noget forkert, som de måske skal bruge til eksamen.
Virksomheden havde allerede to lærlinge i support-afdelingen, da Michael Bartholomæussen blev ansat hos Centrica Energy Trading. Men det varede ikke længe, før idéen om også at skulle have datateknikerlærlinge opstod. Ja, faktisk var det lærepladskonsulent Majbritt Skovgaard Laursen her fra TECHCOLLEGE, der gjorde Michael Bartholomæussen opmærksom på, at virksomheden jo faktisk også var godkendte til netop datatekniker-lærlinge.
- Og i virkeligheden synes jeg jo, at det er helt oplagt, at vi skal have de lærlinge, vi overhovedet kan og må - men jeg skulle selvfølgelig også lige have HR-afdelingen med på det, fortæller den nu elevansvarlige, der fik sin første datateknikerlærling i skikkelse af Aske Ejlertsen ansat, og sidenhen også Julie Munkholm.
- Nu må vi se, om jeg kan få held med at få endnu flere. Hvis vi kunne få 4 eller 5 ad gangen, så kunne vi lave et fast rul, hvor de kan komme rundt i lidt forskellige afdelinger og prøve forskellige opgaver og så være med til at dække ind for hinanden, når den ene er på skole og så videre. Men… Ja, så skal jeg nok lige forbi HR et par gange mere først.
Hvis man så sidder derude og tænker “hey, her bliver der nok snart plads til en lærling, der vil jeg søge hen,” så har Michael Bartholomæussen da også et par gode råd helt generelt til, hvordan man skiller sig ud i sådan en ansøgerbunke. For det at vælge en kommende lærling er fra ham langt mere end at se, hvad du kan som datatekniker.
- Jeg vil langt hellere vide noget om, hvem du er end hvad du kan. Hvad du går og sysler med. Hvilke interesser, du har - selvfølgelig dem, der relaterer til arbejdet, men også helt generelt. Om du er typen, der forstår, hvad det betyder at gå på arbejde. Så er det lige meget, om du har arbejdet 10 år i en anden branche eller om du bare har været flaskedreng i den lokale købmand, fortæller den elevansvarlige, der flere gange vender tilbage til ordene “personlighed” og “karakter”, når han taler om arbejdet med virksomhedens datatekniker-lærlinge.
- Jeg vil kunne mærke, hvem de er, og jeg vil kunne mærke, at de vil det her. Jeg har ikke tid til at lære dem at gå på arbejde. Når de kommer her, så går jeg ud fra, at de kan finde ud af at stå op om morgenen, møde til tiden, være ordentlig over for kolleger og sådan. Men så skal jeg til gengæld også nok lære dem alt det, jeg kan, om faget og opgaverne her hos os.
Den tilgang kan man være enig eller uenig i. Én ting, man i hvert kan fald kan konstatere, er, at de to nuværende lærlinge synes at befinde sig godt i de rammer. I hvert fald nominerede de begge Centrica Energy Trading til Årets Læreplads 2021 - og det gjorde de så godt, at virksomheden endte med titlen. En titel, Michael Bartholomæussen stadig er stolt af - og han er også ret sikker på, hvorfor både Aske og Julie føler sig så godt tilpas i virksomheden.
- Det er vigtigt altid at huske på, at der ikke er to elever, der er ens eller har de samme behov. Aske trives egentlig ret godt med at få en stor opgave, som han så kan sætte sig med høretelefoner på og nørkle med resten af dagen, mens Julie helst skal have forskellige opgaver at sysle med for at gøre bedst brug af hendes energi og væsen, fortæller Michael Bartholomæussen.
- Heldigvis er der jo plads til og brug for begge dele, og det giver nogle andre muligheder, at vi netop har to forskellige typer - men det kræver, at man er opmærksom på og lytter til de elever, man nu engang har, for ellers går de døde i hverdagen, hvis ikke de bliver brugt på en måde, der passer til dem.
Det kræver noget andet end bare at uddelegere opgaver og checke læringsmål, men det er jo også netop formålet med at agere læreplads.
- Succesen er i sidste ende at få nogle konstruktive mennesker ud, der både kan og tør tage opgaver på sig, og det kan du kun få, hvis du giver dem opgaver, som både interesserer og udfordrer dem, fortæller den elevansvarlige.
- Og så er du nødt til at vise dem tillid og opbakning, for de må ikke frygte at lave fejl, for så tør de aldrig påtage sig en ny opgave igen. Så skal du selvfølgelig heller ikke give dem opgaver, hvor en fejl kan vælte hele systemet. Men du skal bygge dem op til, at de ville turde tage de opgaver.
Det er tydeligt at høre, at Michael Bartholomæussen har tænkt meget over det at have lærlinge og ikke mindst at være ansvarlige for dem. Men det er der egentlig ikke noget at sige til. Han har nemlig selv stået som lærling, ikke bare som datatekniker, men også som gastronom. Og især det med at bygge op til, at man tør tage opgaver på sig, kommer mere fra køkkenverdenen end kontorerne hos Centrica Energy Trading.
- Når du står i lære som kok, så er du så meget en del af produktionen og flowet, at hvis du taber en del af hovedretten på gulvet, så går det hele i stå, til du er klar med en ny servering - og så er du bagefter derfra. Det er sådan, den verden er, og hvis man er tilpas under det pres, så er det jo det rigtige sted at være, men jeg kan huske, at jeg tænkte, at det var en usund måde at lære på, fortæller den forhenværende kok.
- Men samtidigt er der heller ingen tvivl om, at når det går godt i sådan en situation, så vokser du også og får større tro på egne evner. Og det er derfor, det er så fin en balancegang. Og igen, ikke to elever er ens, så man er nødt til at fra den ene til den anden at vurdere, hvor meget pres kan de klare. Hvornår kan man give dem ansvaret for hovedretten.
Michael Bartholomæussen er helt klar over, at det kræver sit af arbejdspladsen og især ham som elevansvarlig.
- Men hvis man gider at bruge tiden på sine elever, lytte til dem, tilpasse sig dem, så bliver de en kæmpe gevinst, fortæller Michael Bartholomæussen.
- Jeg har tit tænkt, at dem, som siger, at det er for dyrt at have elever, de må ikke have arbejdet nok på at få det bedste ud af situationen. For ja, selvfølgelig koster det - både tid og ressourcer. Men hvis du bruger tiden og ressourcerne rigtigt, så kommer det til at betale sig tifold tilbage, for du får en mere engageret og bare mere glad elev, der i sidste ende bliver et større aktiv for teamet og kan blive en stjerne-medarbejder efterfølgende.
Og så er vi tilbage ved konklusionen på hele snakken. Samme sted, vi egentlig startede:
- Det, du giver af dig selv, er også det, du får igen.