Hvad er det værste, der kan ske?

 

At kalde det skæbnen er måske lige i overkanten, men en i hvert fald nærmest usandsynlig tilfældighed sendte Pernille Holm Mortensen ned ad mediegrafiker-stien. Nu nærmer hun sig en svendeprøve i efteråret, men inden forberedelserne til den går i gang, er hun i gang med at forberede sig på DM i Skills.
- Det bliver vildt spændende og udfordrende. Jeg ser det som et stort projekt, jeg har 2 dage til at færdiggøre. Det er måske lidt kortere tid, end man normalt har til at udvikle en visuel brand-identitet, men hey - jeg kan jo godt lide en god udfordring, lyder det med et stort grin fra Pernille.
- Altså, hvad er det værste, der kan ske?

Det er ikke fordi det med at skabe visuelle brand-identiteter er hverdagskost for den kommende mediegrafiker. Hun er i lære hos Desmi, en pumpeproduktionsvirksomhed grundlagt i 1834, og som grafiker i en næsten 200 år gammel virksomhed er der ikke meget plads til grafiske udskejelser.
- Vi arbejder efter en designmanual, der selvfølgelig er blevet pudset lidt af i ny og næ, men som i bund og grund har været på plads i rigtigt mange år. Det skaber genkendelighed, og det er ikke noget, man bare lige får lov at ændre i en virksomhed, der har afdelinger i hele verden, fortæller hun.
- Men… Selvom nogle måske ville føle sig låst af det, så synes jeg, at det er en spændende udfordring at forsøge at skabe nyt og spændende indhold, der samtidigt er inden for rammen i designmanualen.

Selvom det er en spændende udfordring i dagligdagen, så er det til gengæld også den største udfordring i forhold til DM i Skills. Her er skabelsen af en visuel brand-identitet nemlig en ret integral del af opgaven, og mens mediegrafikere, der arbejder i for eksempel et reklamebureau har en masse erfaring med den slags, så er det jo nærmest lidt det modsatte af det, Pernille laver til hverdag.
- Det er klart det, jeg er mest nervøs… Nej, spændt på, vil jeg hellere sige. For jeg er jo faktisk ikke nervøs, jeg synes virkelig, det bliver spændende. Man kan jo ikke rigtigt forberede sig på en opgave, når man ikke engang kender rammerne, fortæller hun.
- Men jeg gør da hvad jeg kan for at træne min kreativitet. Når jeg kommer hjem fra arbejde, så kan jeg for eksempel finde på at give mig selv en opgave. Det kunne være at designe en visuel identitet til en bager, der kun vil sælge glutenfri brød eller et eller andet. Så sidder jeg der og tegner løs.

Det er til gengæld langt fra noget nyt for Pernille, altså, det med at sidde og tegne løs. Hun har ‘gået på tegneskole hele sit liv’, som hun siger, og hun har altid elsket at være kreativ. Men selvom det kan virke ret oplagt at gå mediegrafikervejen med den slags tilbøjeligheder, så var det faktisk aldrig en uddannelse, der var på hendes radar igennem ungdomsårene.
- Jeg tror aldrig, jeg har hørt om den uddannelse, mens jeg gik i folkeskole. Der er i hvert fald aldrig en vejleder, der har rådet mig til at gå den vej, for så var jeg nok sprunget direkte på den efter folkeskolen, fortæller Pernille, der derfor tog på gymnasiet og arbejdede som tjener i en del år, mens hun tænkte over, hvad hun egentlig skulle med sin fremtid.

I stedet for en vejleder var det i stedet en Facebook-annonce og en svigerinde, der fik sat hende i gang med det, der har vist sig at være drømmeuddannelsen.
- Jeg så en annonce, der bare sprang i øjnene. Den listede nogle interesser op, og jeg kunne bare sidde og sige ‘tjek, tjek, tjek’. Og så - nærmest som om det var skæbnen - var jeg til familiefest dagen eller et par dage efter, hvor min nye svigerinde viste sig at være mediegrafiker i et reklamebureau.
En længere snak med svigerinden fik overbevist Pernille, og resten er historie, som man siger.

Hun har været en tur i udlandspraktik i et bureau i Spanien, har været forbi samme reklamebureau i Horsens, som svigerinden var ansat i, og er altså nu i en mindre marketingsafdeling hos Desmi. Så hun har allerede prøvet lidt forskellige vinkler på mediegrafikerbranchen, og hun har da også en klar idé om, hvad fremtiden skal bringe.
- Jeg elsker selvfølgelig at arbejde med det grafiske, at udvikle og designe, lave små videoer og så videre - men jeg elsker virkelig også presset ved at skulle fremvise sine idéer, pitche for kunder og så videre.

Mens det nok betyder, at fremtiden byder på et reklamebureau nærmere end en intern marketingsafdeling, så er det også lidt af en fordel til DM i Skills. Her er en stor del af opgaven nemlig også den pitch-seance, hvor frugten af hendes arbejde skal præsenteres for dommerne.
- Det glæder jeg mig helt vildt til - hvis jeg får lavet et godt design, som jeg kan pitche, selvfølgelig, siger hun med et grin.
Og det er faktisk lidt det, hun vender tilbage til i løbet af snakken om DM i Skills. At de enkelte opgaver er én ting, men at den store uvished om, at hun ikke rigtigt ved, hvilken opgave hun får, gør det hele lidt mere svært at arbejde frem mod.
- Men altså, jeg har ikke noget imod det. Jeg tror faktisk godt, jeg kan lide det. Jeg kan godt lide, når tingene er lidt kaotiske og hektiske - bare jeg ved, de bliver det. Så kan det godt være, at jeg ikke kan forberede mig så meget. Men jeg er i det mindste forberedt på at være uforberedt.


Seneste nyheder

Techcollege har iværksat samarbejde med Nordjyllands Politi på baggrund af trussel

05-12-2024

Byggeriets Faglærerpris 2024 går til vores engagerede faglærer-team på EUD 8/9

26-11-2024

Techcollege modtager donation på 108 mio. kr.

21-11-2024

Vis flere