Cirka 30 mestre og lærlingeansvarlige fra frisør- og kosmetikerbrancherne valgte at bruge deres tirsdag aften på TECHCOLLEGE, da skolen var vært for et netværksmøde, hvor der blev diskuteret, hvad virksomhederne forventer af deres lærlinge og af TECHCOLLEGE som skole, hvordan vi i samarbejde kan få nok unge til at vælge fagene til - og hvordan man som mester så får det bedste ud af aftalen, når man har taget en lærling.
Arrangementet var finansieret af trepartsmidler gennem det faglige udvalg i et forsøg på både at skabe en bedre forståelse skole og mestre imellem, men også for at arbejde sammen om at finde de bedste løsninger på nogle af de udfordringer, skole og mestre sammen står over for i forhold til at få elever nok ind, få dem ud i lære og - ikke mindst - holde dem i faget.
Efter uddannelsesleder Pia Susanne Jørgensen havde givet en forklaring på, hvad trepartsaftalen betyder for os som skole i forhold til at få elever i lære, var virksomhedskonsulenterne Tina Hillgren og Dorthe Haaning på banen for at fortælle om de forskellige typer af aftaler, man som virksomhed kan lave med en kommende lærling. Det er trods alt ikke alle, der lige kan forklare forskellen på en ordinær, kort, restlære eller kombinationsaftale - og så selvfølgelig ny mesterlære, der er sin helt egen fortælling med forskellige muligheder og varigheder - men tirsdag aften var der da i hvert fald rig mulighed for at blive lidt klogere.
Men virksomhederne var selvfølgelig ikke inviteret for at høre oplæg om trepartsaftaler og aftaletyper, men altså for at være med til at diskutere det at have lærlinge og hvad der kan gøre både rekrutteringen og samarbejdet bedre. Derfor var der ved hvert bord placeret en ordstyrer, der sørgede for, at diskussionerne i den efterfølgende workshop nåede hele vejen rundt om - og der var mange forslag på bordet om alt fra, hvordan vi som skole kan være bedre til at informere virksomheder om elevernes gang på grundforløbet til hvordan virksomhederne kan være bedre til at være åbne omkring andre måder at gribe arbejdstider an gå. De mange gode forslag og diskussioner blev noteret af ordstyrerne, og nu vil de noter blive samlet og skrevet sammen og blive til et forslag til en handleplan.
Efter workshoppen var der foredrag med sociolog Emilia Van Hauen, der fortalte om, hvordan og hvorfor unge i dag er så anderledes end tidligere, og hvad det betyder for fremtidens arbejdsplads og den hierarkiløse organisation, der er i gang med at blive defineret nu, hvor generationsskiftet er i fuld gang. Derefter blev der igen livligt diskuteret, hvordan brancher, der er afhængige af at være tilgængelig, når kunderne kræver det, kan gøre sig attraktiv for en generation, der i udgangspunktet forventer at kunne arbejde langt mere fleksibelt end 8-16 (eller 10-18).
Alt i alt var det en aften med mange interessante samtaler og diskussioner, der både har givet en masse stof til eftertanke og samtidigt nogle konkrete idéer, som nu skal kigges grundigt igennem og undersøges yderligere.