"Sørg nu for at lægge en god plan for, hvordan I vil løse opgaven - og hvordan I kan nå det."
Cirka sådan mener Jørgen Thimm, at han sluttede morgenbriefingen, inden han sendte 5 smed-elever ud til deres stationer, hvor de brugte torsdag på at deltage i skolemesterskabet.
"Den snyder, for den ser simpel ud. Men det er den altså ikke." Jørgen Thimm refererer til opgaven; et fuglehus, der i al sin enkelthed måske nok bare er tre stålrammer, en bund og et tag, men også kræver stor nøjagtighed i alle udmålinger, fine svejsninger og ikke mindst en teoretisk forståelse for, hvordan metal arter sig, når det bliver udsat for den varme.
Alligevel var det netop tiden og planlægningen, der endte med at være den største udfordrer for eleverne. Faktisk nåede ingen af deltagerne at færdiggøre fuglehuset. Enkeltdelene blev færdige, rammerne blev svejset sammen, men ingen nåede at samle det hele.
"Det sværeste var helt klart planlægningen. At regne ud, hvor meget tid man kunne tillade sig at bruge på detaljerne, og hvor meget tid der egentlig skulle bruges til det 'grove arbejde', hvis man kan sige det sådan."