Hvem har ansvaret for, at vi får uddannet fremtidens arbejdskraft? Hvem har ansvaret for, at der er lærepladser nok, så vi kan uddanne den arbejdskraft? Og hvem har ansvaret for, at de unge får den nødvendige dannelse, det kræver at begå sig på en arbejdsplads?
NORDJYSKE har i en artikelserie belyst, at der mangler lærepladser i det nordjyske.
Selvfølgelig har corona-situationen sit at gøre på listen over årsager hertil, men vi kan ikke give pandemien al skylden, for det er langt fra et nyt problem.
På TECHCOLLEGE ser vi for nuværende et fald på 15% i antallet af indgåede praktikpladsaftaler i forhold til sidste år. Mens et fald på 15% selvfølgelig er foruroligende, så må vi holde det op imod landstallet, hvor det senest opgjorte tal viser, at der i maj måned var et fald på 29%. Mange af de nordjyske virksomheder tager altså heldigvis stadig opgaven alvorligt, trods de svære omstændigheder.
Men manglen på lærepladser er et problem. I flere år har alle prognoser og analyser vist, at vi kommer til at mangle erhvervsfaglig arbejdskraft. Derfor har vi på TECHCOLLEGE også arbejdet hårdt på at få øget interessen, men det er en svær opgave at nå regeringens målsætning om, at mindst 25% skal vælge en erhvervsuddannelse efter grundskolen, når de unge og deres forældre hele tiden hører, at der mangler elevpladser.
Når el-installatør Jesper Høgfeldt Sørensen, Nørager El ApS, i en artikel i Nordjyske af 29. juli fortæller, at han ikke vil have unge lærlinge, så er det med begrundelsen, at han ikke synes, at de unge er klar over, hvad det vil sige at være på en arbejdsplads. Det kan vi for så vidt godt erklære os enige i, men hvor skulle de unge dog også vide det fra?
For flere og flere af de unge er netop en læreplads første møde med en arbejdsplads, og derfor kan vi heller ikke forvente, at de helt umiddelbart kan indgå i en hverdag, der trods alt ligger langt fra det, de er vant til, uanset om det er på en byggeplads, i en frisørsalon eller på et autoværksted.
Det er netop noget af det, de skal bruge læretiden til; at lære at begå sig på en arbejdsplads.
Omvendt fortæller Jørgen B. Kronborg fra Actas A/S i en artikel af 7. august i samme serie, at han anser lærlinge som værende guld værd – og at vi slet ikke kan undvære dem, fordi de netop er fremtidens arbejdskraft. Også det kan vi kun erklære os enige i. De unge er faktisk dygtige; måske dygtigere end nogensinde.
Men det ændrer ikke på, at Jesper Høgfeldt Sørensen og Jørgen B. Kronborg udgør to forskellige perspektiver, og spændingsfeltet mellem de to perspektiver er et spørgsmål om forventningsafstemning; hvad får du, når du ansætter en lærling i din virksomhed? Hvad kan de, hvad kan de ikke, hvad forventes af virksomheden og hvad kan virksomheden forvente af os som erhvervsskole?
På TECHCOLLEGE tilbyder vores supportcenter hjælp og rådgivning til virksomheder, der gerne vil have lærlinge, for der er uden tvivl meget at tænke over ved sådan en beslutning – ganske ligesom der er ved alle andre ansættelsessituationer. Faktisk afholder vi også kurser for mestre, der gerne vil blive skarpere på netop at arbejde med lærlinge. Så uanset om en virksomhed er i tvivl om det praktiske eller gerne vil have hjælp til at finde den helt rette elev, så står vi mere end gerne klar. For der er selvfølgelig også forskel på at ansætte en helt ung lærling og en voksenlærling, der måske nok er lige så ny i det respektive fag, men har mere livs- og arbejdsmarkedserfaring.
Men problemet – og ansvaret for løsningen – ligger ikke kun hos os som uddannelsesinstitution og virksomhederne. Nej, det er et fælles ansvar på tværs af grundskolen, uddannelsesinstitutioner, virksomheder, brancheforeninger, eleverne selv og, ja, sågar forældrene.
Derfor vil vi gerne tage initiativ til at få flyttet debatten fra avisspalterne til en reel snak om dannelsesaspektet af de unges uddannelse. Vi vil gerne invitere både de politiske aktører, repræsentanter fra erhvervslivet, grundskolen og selvfølgelig de andre nordjyske erhvervsskoler til et møde, hvor vi kan se hinanden i øjnene og tale ærligt om, hvordan vi bedst muligt får gjort de unge klar til mødet med arbejdsmarkedet og forhåbentligt på den måde kan få skabt nogle flere lærepladser.
For vi har alle del i ansvaret. Lad os tage det sammen.
Søren Samuelsen, direktør, TECHCOLLEGE
Jan O. Gregersen, bestyrelsesformand, TECHCOLLEGE
Torben N. Christensen, bestyrelsesnæstformand, TECHCOLLEGE