Formålet med projektet er at styrke klimaundervisning på gastronomuddannelserne gennem tværfagligt kompetenceløft af underviserne, virkelighedsnær og undersøgende undervisning for eleverne og forankring af et kapacitetsopbyggende netværk på tværs af erhvervsskoler. Undervisningen vil foregå i gastrolaboratorier (GastroLabs) og have fokus på at koble madhåndværket til naturfaglig viden om klimapåvirkning og gastrofysisk viden om, hvordan vi producerer, udvikler og tilbereder fremtidens bæredygtige og velsmagende mad. Dermed bidrager klimaundervisningen til elevernes handlelyst, handlekompetence og professionelle virke som fremtidens bæredygtige madaktører. Med projektet etableres GastroLabCollege, et praksisnært, tværfagligt netværk for kokkefaglærere og naturfagslærere på fødevarefaglige erhvervsuddannelser, forankret i og på tværs af udvalgte erhvervsskoler i Danmark med fokus på fødevarerelateret klimaundervisning.
Gastronom
Projektets samlede budget: 2.499.000,00 kr.
Projektperiode: Maj 2022 – Oktober 2024
Aktiviteterne består af 7 steps:
Step 1: Etablering af projektets infrastruktur, indholdselementer og GastroLabs og netværk
Step 2: Udvikling af workshop-baseret kompetence- og udviklingsforløb
Step 3: Gennemførsel af workshop-forløb og udvikling af klimaundervisning
Step 4: Gennemførsel af eksemplariske undervisningsforløb af fødevarefaglige elever
Step 5: Digital videreformidling af undervisningsforløb og –materialer
Step 6: Undersøgelse af elevers lærling og motivation
Step 7: Organisatorisk og faglig forankring af netværk (GastroLabCollege)
Med projektets samlede aktiviteter og etablering af GastroLabCollege-netværket forventes at: