På Techcollege er vi sat i verden for at fremme vores elevers og kursisters læring, så de bliver klædt på til at imødekomme samfundets krav og forventninger, og ikke mindst til selv at deltage aktivt i samfundet.
Derfor har vi et dobbelt formål, hvor vi både har et ansvar for at styrke den enkelte elevs livsmuligheder gennem uddannelse – og samtidig skal løfte et samfundsansvar ved at sikre kvalificeret arbejdskraft til nutidens og fremtidens arbejdsmarked.
Vi er fælles om vores formål og formålet står som et stærkt kompas for fællesskabet på Techcollege – og som en rød tråd gennem alle vores beslutninger.
Alle har en central rolle og ansvar ift. elevernes og kursisternes læring – og ift. hvad vi hver især skal blive dygtigere til.
Derfor arbejder vi formålsdrevet og medledende, så vi indfrier vores fulde potentiale. Og så beslutninger træffes så tæt på elevenerne og kursisterne som muligt.
Vi ved, at medledelse er svært, og kræver fokus, øvelse og fælles forpligtelse overfor principper og metoder, men vi gør det, fordi vi tror på det drive og den kraft, der ligger i os alle.
Og vi tror på de resultater, vi kan opnå, når vi dyrker det med opgaven i fokus.
Ledelsen er rammesættende, insisterende og faciliterende, for medledelse kommer ikke af sig selv, og frisættelse skal foregå med respekt for vores formål og opgave.
Derfor har vi defineret tydelige hjørneflag for vores medledende organisation, og vores fundament – professionel ansvarlighed – skal hjælpe os med at afstemme de forventninger vi må og skal have til hinanden for at lykkedes.
I det følgende beskriver vi det fundament, som Techcollege skal stå på i fremtiden så vi kan udvise professionel ansvarlighed i alle vores handlinger;
overfor vores elever og kursister,
overfor hinanden og
i forhold til vores omverden.
Vi beskriver derfor:
Vores opgave
Vores menneske- og læringssyn
Vores samarbejde i professionelle læringsfællesskaber
Vores fundament skal skabe udgangspunkt for fællesskab og fælles retning – med plads til den mangfoldighed og diversitet, der naturligvis også i fremtiden skal kendetegne Techcollege.
Uddannelse er mere end blot en opkvalificering eller vej ind på arbejdsmarkedet. Det er en mulighed for at indfri menneskers fulde potentiale. Vi tror på det drive og den kraft, der ligger i os alle. Og vi tror på de resultater, vi kan opnå, når vi dyrker det med faglighed i fokus.
Verden er i sitrende udvikling, og det går stadigt hurtigere for hver dag. Derfor har vi høje ambitioner for, hvad vores elever og kursister kan opnå – og det medfører samme høje ambitioner for os selv. Vi tror nemlig på, at faglighed gør forskellen, og vi tror på, at vi kan fremme udvikling og læring for alle vores elever og kursister.
Med det mindset udvikler og uddanner vi til en bæredygtig fremtid, så vores elever og kursister står stærkt rustet til de udfordringer og muligheder, der kommer. Hoved og hænder skal følges ad, og derfor vægter vi praktisk læring og erfaring gennem virkelighedsnær undervisning, stærke fagfællesskaber og en pædagogisk læringskultur.
Vi er ikke bare en uddannelsesinstitution. Vi er et kraftcenter for faglighed og dannelse.
På Techcollege ser og møder vi hinanden i øjenhøjde. Vi ved, at mennesker har brug for at blive mødt som kompetente, autonome individer, der ønsker at opleve samhørighed. Alle mennesker har behov for:
kontrol over eget liv (autonomi)
at opleve, man er god til noget (kompetence)
at være en del af et fællesskab (samhørighed)
Når vores behov for autonomi, kompetence og samhørighed er opfyldte, lærer vi bedre, og vi trives bedre. Og når behovene ikke er opfyldte, vil det komme til udtryk som barrierer for deltagelse og engagement i uddannelse og læring.
Vi skal indfri menneskers fulde potentiale, og derfor skal vi sammen med elever og kursister forpligte os på at fjerne de barrierer, der står i vejen for deres deltagelse, dannelse og læring. Og vi skal styrke den praktiske og virkelighedsnære undervisning og vores pædagogiske læringskultur. Det er vores fælles forpligtelse og professionelle ansvar. Vi tror på, at mennesker gør det godt, hvis de kan, og derfor møder vi elever og kursister med positive forventninger og med afsæt i de ressourcer de har – ikke de ressourcer vi ville ønske de havde.
Men vores menneskesyn er i lige så høj grad et fælles afsæt for den måde vi møder hinanden på. Lærere, vejledere, ressourcepersoner, stabsansatte og ledere. For vi kan kun indfri menneskers fulde potentiale, hvis vi samarbejder og lærer af hinanden. Det er netop dét, der er kernen i vores professionelle ansvarlighed. Vi tager opgaven på os, og insisterer på at løse den med faglighed i fokus.
Vi sætter vores egen faglighed i fokus, og véd, at vi er nødt til selv at være lærende og udvikle os, for at kunne imødekomme egne ambitioner og omverdenens krav og forventninger. Vi prioriterer uddannelse og faglig udvikling, fordi vi ved, at høj kvalitet i undervisningen kræver faglig ballast, fordybelse og viden. Og vi holder os ajour med udviklingen af viden på vores område, ny lovgivning, bekendtgørelser og rammer for vores uddannelser, fordi det er en forudsætning for at være et kraftcenter for faglighed og dannelse.
Elevernes og kursisternes læringsudbytte er i høj grad afhængigt af vores fælles indsatser og samarbejde. Vores professionelle læringsfællesskaber er rammen om vores fælles samarbejde og bestræbelser på at indfri elevernes, kursisternes og organisationens fulde potentiale. Vi samarbejder i professionelle læringsfællesskaber, fordi vi ved, at læring er en holdsport, hvor alles bidrag er vigtige.
Vi tager sammen ansvar for at forbedre hinandens professionelle praksis, og vi respekterer hinanden som professionelle, der ønsker at bidrage og gøre en positiv forskel. I vores professionelle læringsfællesskaber er læring omdrejningspunktet på to niveauer. For det første er målet at styrke elevernes og kursisternes læring og trivsel, og for det andet er vi selv lærende og undersøgende med henblik på at identificere og udvikle effektive principper for vores opgaveløsning på tværs af hele Techcollege.
Vi går professionelt og ydmygt til opgaven om at leve op til vores dobbelte formål og fremme alle vores elevers og kursisters læring. For vi ved, det bliver svært, og vi ved, at vi kun kan lykkedes gennem faglighed, godt samarbejde og høje niveauer af gensidig tillid og forpligtelse – på tværs af alle organisatoriske lag af Techcollege.